سامان ساسانیان روز دوشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا افزود: روزانه دو تا سه هزار تبعه خارجی بخصوص اتباع جمهوری آذربایجان از مرز آستارا به ایران ورود و در بازگشت، منات اضافی را به علت تبدیل نشدن به ریال، با خود از کشور خارج می کنند و این کار قاچاق ارز تلقی می شود.
وی اظهار کرد: اگر بانک ها منات اتباع خارجی را تحویل گرفته و توسط سامانه های خود به بانک های جمهوری آذربایجان منتقل کنند، منات اضافی همراه مسافر از مرز خارج نخواهد شد.
وی ادامه داد: متاسفانه مصوبات متعدد کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مکاتبات فرمانداری و برخی دستگاه های اجرایی آستارا برای پذیرش منات از سوی بانک مرکزی و ملی یا ایجاد صرافی مجاز در محدوده گمرک این شهرستان برای تبدیل منات به ریال، نتیجه ای نداده و این مشکل همچنان پابرجاست.
مدیرکل گمرک آستارا نیز در این خصوص گفت: سامانه اظهار ارز اتباع خارجی در دست طراحی است و با استفاده از آن و همکاری بانک ها در آینده، مقدار منات اتباع خارجی در بدو ورود به آستارا مشخص و از خروج مازاد آن که قاچاق محسوب می شود، جلوگیری خواهد شد.
رسول امیدی افزود: با توجه به نظارت های مستمر و کافی، امکان قاچاق کالاهای اساسی از گمرکات آستارا وجود ندارد و با مصادیق قاچاق ارز نیز با جدیت مقابله می شود.
ارز در چند نقطه بازار آستارا توسط صرافان خرید و فروش می شود و از چند سال گذشته حذف ویزای ایران برای اتباع جمهوری آذربایجان، موجب رونق رفت و آمد آنها از مرز آستارا شده و اغلب کالاها و مایحتاج روزانه خود را از بازارهای این شهرستان خریداری می کنند.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و مرز جمهوری آذربایجان واقع است.
7124 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.