رئیس اداره حفاظت محیط زیست لنگرود روز یکشنبه به ایرنا گفت: ماموران یگان حفاظت پاسگاه محیط بانی چاف و چمخاله یک قطعه ازون برون که در تور ماهیگیری غیرمجاز صیادان در مصب رودخانه چمخاله به دام افتاده بود را پس از اطمینان از سلامت آن، در دریا رهاسازی کردند.
سید امین نجات افزود:این ماهی با نام علمی Acipenser stellatus یکی از گونه‌های ماهیان خاویاری است که به خاطر تولید خاویار ارزش اقتصادی بالایی دارد و این ماهی از گونه ماهیان در حال انقراض است و مورد حمایت و حفاظت شدید دولت قرار دارد و یکی از اقدامات شیلات تکثیر این گونه ‌است.
وی خاطرنشان کرد: صید بی رویه ، ورود آلاینده‌ها به دریا و رودخانه‌ها از مهمترین عوامل کاهش جمعیت ماهیان خاویاری شناخته می شوند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست لنگرود از شهروندان خواست از صید گونه های حمایت شده ماهیان در حال انقراض خودداری کنند و در صورت مواجهه با موارد تخلف یا گونه های نیازمند حمایت با این اداره تماس بگیرند.
ماهیان خاویاری در دریای خزر به نام های تاس ماهیان و یا ماهیان غضروفی شناخته می شوند؛ ماهیان خاویاری یا تاس ماهیان دریای خزر به گونه های اوزون برون ، فیل ماهی (بلوگا)، چالباش ، شیپ ، قره برون یا تاس ماهی ایرانی تقسیم می شوند و در سال های اخیر صید این ماهیان در دریای خزر ممنوع شده اند تا از انقراض نسل آنها جلوگیری شود.
لنگرود در شرق استان گیلان واقع است.
6029/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.