اگر فرض را بر این بگیریم که هیات دولت با چایکاران در مکانی در شهر لاهیجان گردهم آیند و نشستی صمیمی با هم داشته باشند چه کمک متقابلی این دو گروه می توانند به هم انجام دهند.
تنها کار و محبتی که از دست چایکاران بر می آید دعوت از اعضای هیات دولت به صرف یک فنجان چای خوش طعم و عطر گیلانی است، اما رییس جمهور و هیات دولت می توانند چه کمکی در حق چایکاران انجام دهند و چه انتظاری از آنها در سفر به لاهیجان وجود دارد؟
در این سفر ، رییس جمهوری و همه دولتمردانی که به گیلان بویژه لاهیجان پایتخت چای ایران سفر می کنند با چای سرگل معروف به چای بهاری کاملا ارگانیک و حاصل دسترنج چایکاران گیلانی پذیرایی می شوند.
بی شک چای پرطرفدارترین نوشیدنی در جهان است و این نوشیدنی در هر خانواده ایرانی از دل کویر تا عشایر جنوب و تا کلبه های جنگل نشینان شمال یافت می شود و پس از ورود حدود 115سال به ایران ، چای جزئی از فرهنگ مردمان این سرزمین شده است.
کارشناسان صنعت چای می گویند آزمایش ها نشان می دهد که تاکنون کیفیت هیچ کدام از انواع چای های وارداتی به ایران به محصول چای ایرانی نمی رسد .
در حالی که بیش از دو ماه به فصل برداشت چای باغ های شمال باقی مانده است هنوز تعدادی از چایکاران تردید دارند که آیا ادامه چای کاری صرفه دارد یا باید آن را رها کنند.
عده ای برای تامین هزینه های جاری زندگیشان و یا برای فرستادن فرزندان خود به خانه بخت چاره ای جز فروش باغ های به ارث رسیده از پدرانشان به مهاجران غیر بومی استان های دیگر ندارند و هر سال در باغ های چای بجای بوته های چای ویلا سبز می شوند.
امروز حضور هیات دولت در شهرستان لاهیجان یک فرصت تاریخی است تا با همت دولتمردان تدبیر و امید بار دیگر امید به باغ های همیشه سبز شمال باز گردد.
هم اکنون نیاز است که دست های پینه بسته کشاورزان که به سوی دولت دراز شده است مورد حمایت قرار گیرند و نگذارند باغ های چای به ویلا برای ساکنان دیگر استان ها تبدیل شوند.
می توان شرایطی فراهم کرد که فرزندان چایکاران، به باغ های پدران خود بازگردند و با احیای آن ننگ بیکاری را از خود دور نمایند.
بازگشت به باغ چای به معنای بازگشت به چای ارگانیک و کیفی به خانه همه ایرانیان است ، احیای باغ های چای به معنای قطع واردات غیر سالم چای است .
آقای رییس جمهور ! کشاورزان امروز بعنوان میزبان شما در شهر باغهای چای به امید رونق باغ هایشان و بازار چای داخلی و ارزش پیدا کردن حاصل تلاشهایشان به سخنان شما گوش فرا می دهند و دست های شما را می فشارند.
آمارها نشان می دهند که در دو دهه اخیر باغ های چای به شدت و بصورت غم انگیزی در حال کاهش هستند و این نگرانی وجود دارد که باغ های چای به حدی برسند که ادامه کشاورزی در آنها برای دولت و برای کشاورزی مقرون به صرفه نباشد.
آقای رییس جمهور چایکاران از شما متشکرند زیرا قبل از روی کار آمدن دولت شما چایکاران بطور کلی از باغ چای قطع کرده بودند و متروکه شدن بسیاری از باغ ها به همان دوران بر می گردد اما می دانند که شما نام دولت خود را امید گذاشتید و با حمایت های دولتمردان شما بارقه امید در چایکاران جوانه زد و باز هم آنها به باغ های چای برگشتند .
باغ های چای میراث های دولتمردی بنام کاشف السطنه :
آری کاشف السلطنه نیز دولتمردی بود که موجب کاشت و تجاری شدن چای در ایران و رونق باغ های چای شد.
او در سن 16سالگی به استخدام وزارت خارجه در آمد در زمان مظفر الدین شاه به عنوان ژنرال کنسولی ایران در هندوستان مشغول بکار شد و در سال 1279شمسی چهار هزار نهال چای را از هندوستان خریداری کرد و به ایران آورد.
او در سال های بعد این بوته های چای را در لاهیجان و تنکابن ترویج کرد و بعد با استخدام کارشناسان چینی آموزش عمل آوری و فرآوری چای را به مردم آموخت که با این اقدامات چای ایرانی وارد زندگی مردم شد.
با رونق چایکاری در شمال جنگل ها و مراتع زیادی در شرق گیلان تبدیل به باغ چای شد و سطح باغ های چای از چهار هکتار کاشف السطنه به 34هزار هکتار در دهه 40 افزایش یافت.
کار آفرینی که بیش از 55هزار خانوار کشاورز را مشغول چایکاری کرد و در مجموع با کشت چای در ایران یکصد هزار خانوار در بخش کشاورزی و صنعت چای مشغول کار شدند.
اما اکنون آینده ای مبهمی در انتظار میراث کاشف السلطنه قرار دارد، در دو دهه اخیر باغ های چای به زیر 20هزار هکتار رسیده است اخیرا با هجوم به شمال برای ویلاسازی شدت تصرف و تغییر کاربری باغ های چای سرعت بیشتری گرفته است ، مشکلی که بسیاری از آگاهان را نگران ساخته است .
آقای رییس جمهور نگذارید باغ های چای به ویلاسازی تبدیل شوند و دوباره امید و عشق را به چایکاران برگردانید تا آنها در مزرعه های خود امید بکارند و عشق درو نمایند.
6029 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.