فرماندار بندرانزلی بیان کرد: بندرانزلی می‌تواند به قطب نوغانداری گیلان تبدیل شود.

به گزارش ایلنا از بندرانزلی، اسماعیل حیدری آزاد در دیدار با رئیس مرکز نوغانداری کشور با تاکید بر لزوم توسعه نوغانداری در این شهرستان برای رسیدن به جایگاه گذشته بندرانزلی در نوغانداری گفت: بندرانزلی می‌تواند به عنوان قطب نوغانداری در گیلان مطرح شود.

وی به قدمت صنعت ابریشم در دنیا در تمامی ادوار تاریخی برای جوامع بشری اشاره و افزود: خوشبختانه امروزه دنیا مجددا به سمت تولید و ارتقای نوغانداری و صنعت ابریشم گام برداشته و تولید انواع صنایع دستی خصوصا فرش های ابریشمی دلالت بر توجه ویژه جوامع مختلف به این صنعت پر بازده دارد.

حیدری آزاد با اشاره به لزوم حمایت همه جانبه از نوغانداری در جهت رشد و ارتقای صنعت ابریشم در گیلان و خصوصا بندرانزلی تاکید کرد: بندرانزلی قدمت دیرینه ای در نوغانداری و تولید ابریشم دارد و در صورت حمایت همه جانبه  می تواند به عنوان قطب نوغانداری گیلان مطرح شود.

فرماندار بندرانزلی یادآور شد: هماهنگی های لازم با کمیته امداد و رایزنی با بانک کشاورزی برای ارائه تسهیلات لازم در جهت رفع دغدغه های موجود و حمایت همه جانبه از مشاغل خانگی انجام شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به مهاجرت جوانان از روستاها به شهرها برای کسب درآمد و تامین معیشت خانواده روستا های ما به سرای سالمندان تبدیل شده و باید با همکاری و هماهنگی همه جانبه در راستای توسعه نوغانداری و رشد صنعت ابریشم با کمک دهیاران و شوراهای اسلامی شهر و روستا ، امامان جمعه و جماعات در مساجد و بسیج و آموزش و پرورش در توسعه صنعت ابریشم و نوغانداری بیش از پیش اهتمام ورزیم.

حیدری آزاد خاطر نشان کرد: معتقدم در صورت احیای صنعت نوغانداری و تبلیغات گسترده در خصوص سود دهی این صنعت پربازده کم هزینه ، جوانان را به پای کار آورده و موجبات توسعه همه جانبه این صنعت و مهاجرت معکوس روستاها را پدید می آورد.

وی با اعلام آمادگی نسبت به حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای توسعه صنعت ابریشم در شهرستان بندرانزلی گفت: با توجه به اهمیت نوغانداری و صنعت ابریشم باید شرایط به گونه ای فراهم شود که روند تولید تا بهره برداری از ابریشم در استان گیلان انجام شود و پیله های ابریشم در گیلان به بهره برداری برسد.

حیدری آزاد با بیان اینکه استفاده از منابع و منافع در یک دوره زمانی مناسب امکان پذیر است افزود: باید پس از ارائه طرح ها نشست های سه جانبه  بانک کشاورزی و کمیته و مرکز نوغانداری برگزار شده و آمادگی لازم برای حمایت های همه جانبه از تولید ابریشم در بندرانزلی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه نوغانداری علاوه بر کم هزینه بودن از دامداری و مرغداری نیز پر درآمد تر است تاکید کرد: باید مزارع پرورش کرم ابریشم در شهرستان بندرانزلی افزایش یابد تا با احیای این صنعت در این شهرستان علاوه بر افزایش اشتغال در روستاها درآمد زایی مناسبی هم برای تامین معیشت مردم به وجود آید.

تعرفه واردات نخ ابریشم در دولت تدبیر و امید 11 درصد افزایش یافت

در ادامه این نشست رییس مرکز نوغانداری کشور با اشاره به افزایش 60 درصدی تامین تخم نوغان در طول امسال نسبت به سال گذشته اظهار کرد: تعرفه واردات نخ ابریشم در دولت گذشته حدود 15 درصد بود که این رقم در دولت تدبیر و امید به 26 درصد افزایش یافت.

 عدیل سرور زرگری افزود: تغذیه کرم ابریشم از محل برگ توت تامین می شود و هزینه های تولید و توزیع نهال ها در سطح کشور از سوی دولت و به صورت یارانه ای حمایت می شود.

وی خاطر نشان کرد: در تلاشیم در سال آینده 2 میلیون قلمه توت برای نهالستان های کشور تامین شود.

زرگری تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر از 27 درصد برگ های موجود در نوغانداری استفاده می شود و این ظرفیت پایینی است.

وی تاکید کرد: برای سال آینده 37 میلیارد تومان اعتبارات اشتغال روستایی به صورت تسهیلات برای نوغانداری پیش بینی شده که نوغانداران می توانند در نوسازی و باز سازی انبار ها و همچنین ایجادتوتستان های جدید و احیای توتستان های فرسوده از این تسهیلات بهره مند شوند.

رییس مرکز نوغانداری کشور گفت: ابریشم به دلیل محصولات جانبی ارزشمندی که از آن تولید می شود بسیار مهم بوده و بندرانزلی با تولید 10 هزار و 600 جعبه پیله و اشتغالزایی برای هزار نفر سابقه خوبی در صنعت ابریشم داشته است.

زرگری با اشاره به ارائه پیشنهاد افزایش 21 درصدی قیمت تضمینی خرید پیله از نوغانداران نسبت به سال 97 بیان کرد: امسال قیمت فروش پیله در پایان فصل تولید آن به رقم کیلوی 43 هزار تومان رسید در حالی که قیمت تضمینی آن 18 هزار و 100 تومان اعلام شده بود.

وی افزود: خوشبختانه کشاورزان از لحاظ فروش پیله هیچ مشکلی ندارند و در صورت بروز مشکل در فروش محصول، دولت آمادگی دخالت در خرید را دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.