رئیس شورای‌شهر رشت خواستار اولویت‌بندی مناطق برای ترمیم لکه‌گیری شد و گفت: شهر باید از این وضعیت خارج شود و لازم است درآمدی به سازمان عمران تزریق شود.

به گزارش ایلنا از رشت، نهمین جلسه کمیسیون تلفیق به منظور بررسی لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۸ شهرداری رشت در تالار شورا برگزار شد.

رئیس شورای شهر رشت با اشاره به بررسی بودجه پیشنهادی و کدهای هزینه‌ها در کمیسیون‌های تخصصی شورا اظهار داشت: کمیسیون‌ها نظرات تخصصی خود را ارائه داده‌اند و لازم است با برگزاری جلسات پی در پی کمیسیون تلفیق بودجه را تصویب کنیم.

سید امیر حسین علوی در حضور سرپرست و مدیران مناطق شهرداری از عدم تحقق بودجه سال جاری گله نمود و بیان داشت: پایان سال نزدیک است و به جز برخی درآمدهای پایدار نظیر ارزش افزوده، درآمد زیادی محقق نشده و انتظار می‌رود مناطق در کسب درآمد پویاتر باشند و اگر جدی نباشند، پایان سال سختی خواهیم داشت و این وضعیت برازنده شورای‌شهر و مدیران با تجربه مناطق نیست.

  وی تصریح کرد: بودجه مصوب میثاق نامه شورا و شهرداری است و به کمک همین مدیران مصوب شده و عدم تحقق آن پذیرفتنی نیست و انعکاس بیرونی این عملکرد در اذهان عمومی نداشتن شهردار است.   مدیر درآمدهای شهرداری با ارائه توضیحاتی درباره کدهای درآمدی گفت: بودجه سال بعد با توجه به شرایط اقتصادی کشور و بدهی‌های شهرداری، انقباضی بسته شده است.    جواد حرفت‌خواه افزود: بودجه واقعی شهرداری باید ۵۱۰ میلیارد تومان باشد ولی ناگزیر شدیم به خاطر تعهدات شهرداری و کاهش ملایم بودجه نسبت به سال قبل، بودجه با رقم بیشتری تدوین گردد.   وی تصریح کرد: میانگین بودجه نسبت به ۵ سال گذشته، ۲۳ درصد کاهش و نسبت به بودجه سال قبل نیز ۳۰ درصد کاهش دارد.  

حرفت‌خواه ادامه داد: ۱۰۵ میلیارد تومان درآمد برای برخی کدهای درآمدی پایدار نظیر ارزش افزوده، عوارض خودرو و تخلفات رانندگی و آلاینده‌ها لحاظ شده است.

رئیس شورا خواستار ارائه گزارش کدهای درآمد و میزان تحقق آن به تفکیک هر منطقه از سوی مدیران مناطق شد.

علوی افزود: کدهای مرتبط با ساخت و ساز رقم ۸۷ میلیارد لحاظ شده است. ۵ منطقه توضیح دهند که هر منطقه چه میزان کد درآمدی عوارض ساخت و ساز را وصول کرده اند.

نایب رئیس شورا نیز پیرامون کلیات لایحه بودجه توضیحاتی از مدیران شهرداری خواست و بیان نمود: اگرچه گفته شده بودجه انقباضی بسته شده، ولی به‌درستی روشن نیست زیرا بودجه عمرانی ۳۱۰ میلیارد کاهش داشته و در عوض ۳ میلیارد بودجه جاری افزایش داشته است. این انقباض به جای سازمان به مردم وارد شده است. شهرداری باید بودجه جاری را کاهش دهد. ذی‌حساب شهرداری در جلسه‌ای عنوان کرد که ۵۰ تا ۹۰ میلیارد تومان بودجه جاری شهرداری قابل کاهش است.

رسولی تاکید کرد: باید هزینه‌های رسمی را کاهش داد. ضمن اینکه ۳ کد درآمدی شهرداری در فروش املاک، دریافت وام و کمک های دولتی کاهش داشته است.

وی با اشاره به دریافت ۶ میلیارد وام برای سال جاری گفت: این وام که باید در بخش عمرانی هزینه می شد، در بازپرداخت آن شهرداری دچار مشکل است و نتوانسته اقساط را بپردازد.

رسولی خواستار کاهش بودجه بخش‌های وام شد و تصریح کرد: در حوزه جرایم ماده صد هم پیش‌بینی می‌شود، ۳۰ درصد کاهش درآمد داشته باشیم. بنابراین نیاز است کسب درآمد حوزه ساخت‌وساز در مناطق را بیشتر ببینیم تا مناطق هم پویاتر عمل کنند.

وی با اشاره به تصویب اصلاح طرح تفضیلی، ابراز امیدواری کرد، وضعیت ساخت و ساز و کسب درآمد ناشی از این بخش افزایش یابد.

احمد رمضانپور خواستار توضیح در مورد بودجه جاری شد و ابراز کرد: اگرچه مدیر هزینه اعلام کرده که می‌توان ۵۰ درصد هزینه ها را کاهش داد ولی به ریز اعلام نکرده‌اند در کدام بخش‌ها قابل کاهش است.

سپس کد ۱۰۰۲۰۲ بررسی شد و رئیس شورا از مدیران مناطق خواست وصولی ۳ ماهه سال قبل و ۹ ماه سال جاری را توضیح دهند.

آمنه خدابخشی، مدیر برنامه و بودجه شهرداری درباره این کد توضیحاتی ارائه داد.

مهدی‌زاده مدیر منطقه ۵ نیز گفت: وصولی درآمد در این کد درآمدی با توجه به شرایط اقتصادی و ارزش منطقه‌ای بسیار سخت است اما انتظار می‌رود برای سال آتی به‌دلیل ابلاغ طرح تفضیلی جدید افزایش یابد.

علوی در این باره گفت: آرای قطعی کمیسیون ماده ۱۰۰ در هر منطقه و عدم وصول آرای صادره نشان می‌دهد، مدیران کم‌کاری کرده‌اند. نه اینکه شرایط اقتصادی موجب کاهش درآمد شده است.

رئیس شورا تاکید کرد: در منطقه ۵ اگر چه املاک نسقی کمتر است ولی صدور پروانه رشد داشته ولی مدیر منطقه در پیگیری تخلفات ساختمانی و وصول درآمد آرای ماده صد کوتاهی کرده است. مدیران مناطق بیش از یک‌سال است در این مسند هستند و این پاسخ ها پذیرفتنی نیست.

مدیر منطقه ۴ نیز کدهای درآمدی و میزان وصولی منطقه ۴ را توضیح داد و مقایسه‌ای بین سال قبل داشت و گفت: صدور پروانه در سال‌جاری افزایش داشته ولی نسق‌سازی در منطقه ۴ بیداد می‌کند و اگر چاره‌ای برای پروانه زمین‌های نسقی اندیشیده نشود، همچنان این منطقه دچار مشکل و کاهش بودجه است.

آرش امیرلو افزود: راهکاری برای زمین‌های نسقی و صدور پروانه آماده شده است. ۵۰ پروانه آماده برای پرداخت داریم و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال بخشی از درآمد منطقه وصول شود.

رئیس شورا در مورد منطقه ۴ نیز اظهار داشت: بررسی وصولی آرای کمیسیون ماده صد نشان می‌دهد منطقه ۴ نیز در وصول درآمد کوتاهی کرده است.

امیرلو توضیح داد: اهرم اجرایی و مدل مشخصی برای وصول آرای ماده صد در زمین های نسقی وجود ندارد و در این منطقه کم برخوردار حجم پرونده های زمین های نسقی زیاد است ولی مبالغ جرایم بسیار ناچیز است و نمی توان مثلا گاز این منازل را قطع کرد تا ملزم به پرداخت گردند.   رئیس شورا خواستار چاره اندیشی در این زمینه شد و تاکید کرد: مدیر منطقه باید در این راستا چاره اندیشی کند.   احمد رمضانپور نیز درمورد ۳ کد درآمدی وام و فروش املاک و کمک های دولت، میزان وصولی هر کد را توضیح داد و بیان داشت: مجموع وصولی هر ۳ کد درآمد ناچیز است. اگر چه این ۳ کد را کاهش داده ایم.   عضو شورا افزود: بنده مخالف فروش املاک شهرداری هستم و نباید این کد بودجه ۱۵۰ میلیارد تومان به عنوان درآمد دیده شود.   فرهام زاهد نیز در مورد بودجه مناطق گفت: لازم است پس از بررسی کلیات بودجه با حضور مدیران مناطق جلسه جداگانه داشته و در مورد وصول مطالبات تصمیم جدی بگیریم.

نایب رئیس شورا افزود: وقتی مامور سد معبر و پلیس ساختمان به اندازه مکفی نداریم و در پست خود نیستند، منطقه نمی تواند با ۶ نفر آرای ماده صد را اجرا کند.

بهراد ذاکری نیز افزود: امروز بزرگترین معضل شهرداری رشت عدم ارتباط با نهاد قضایی است. ساختمان‌هایی هست که با اصول ایمنی ساخته نشده و در حوزه قضایی تعاملی نداریم که جلوی چنین ساخت‌وسازی به‌صورت قانونی گرفته شود.

وی افزود: در مناطق کم برخوردار، مثل پاره بیجار، وضعیت بحرانی تر است. حکم تخریب را ابتدا برای سازندگان توانمند اجرا کنیم. لازم است با دادستانی در این زمینه صحبت گردد و اجازه خلاف سازی نداد.

  عضو شورا افزود: اکنون درآمدزایی ما شهر فروشی شده است و نتوانسته ایم درآمدهای پایدار ایجاد کنیم. باید یک بار اصلاح را انجام دهیم نه اینکه برای کسب رای یا رفقات ها چشم بر تخلفات ببندیم.   کحالی مدیر منطقه ۳ نیز در مورد کاهش درآمدهای این منطقه گفت: اگر بودجه غیر واقعی بسته شده بود، باید ۳۰ درصد کاهش یابد.   وی افزود: بودجه حبابی رشد یافته بود. خرداد مصوبه‌ای صادر شد که ۲۰ درصد تخفیف عوارض داده شود. این تخفیف در کد درآمدی منطقه لحاظ نشده بنابراین ۵۰ درصد بودجه منطقه ۳ لحاظ شده است.   کحالی تصریح کرد: بیان یک جمله در درآمدزایی تاثیر دارد. گفتن این جمله که طرح تفضیلی در حال اصلاح است، موجب شد ۳ ماه کسی برای دریافت پروانه به شهرداری مراجعه نکند.   مدیر منطقه ابراز کرد: اگر با پروانه اجازه ساخت و ساز در زمین‌های نسقی داده شود، نظارت بر ایمنی و اصولی ساختن این بناها افزایش می‌یابد.   کحالی افزود: مردم به پارلمان محلی رجوع می‌کنند. ردیف‌های بودجه هر منطقه منفی ۵۰ است اما در دوماه اخیر صدور پروانه افزایش یافته است. مدیر هر منطقه باید در کاهش هزینه‌ها خلاقیت داشته باشد. تخفیفی که در حوزه عوارض شورا مصوب می‌کند، باید در کفه بودجه هر منطقه لحاظ گردد.   سرپرست شهرداری، در جلسه کمیسیون تلفیق اظهار داشت: بودجه شهرداری از سال ۹۳ غیر واقعی رشد کرد. بودجه پیشنهادی هنوز هم واقعی نیست و باید ۶۰۰ میلیارد بسته شود. ولی بودجه ای که یک مرتبه افزایش داشته باید با شیب ملایم کاهش یابد.   وی تصریح کرد: ۸۰ درصد هزینه‌های جاری مربوط به حقوق پرسنل است و لازم است به رفاه کارکنان نیز توجه کرد. مدیر منطقه ۲ نیز در مورد درآمدهای منطقه گفت: با توجه به رکود حاکم در حوزه ساخت و ساز، لازم است وضعیت شهرهای همتراز رشت بررسی شود و مشخص می‌شود، دیگر شهرها نیز به لحاظ وصولی دچار مشکل هستند.   کامران راد افزود: در این منطقه ۴ تخریب در بناهای جدید صورت گرفته ولی حاکمیت اجازه تخریب در بسیاری از موارد را نمی دهد.   وی تصریح کرد: نیاز داریم شوکی در حوزه وصولی درآمدی داشته باشیم. مدیران اهرم اجرایی و قانونی آرای ماده صد را ندارند. ۴۳۸ پرونده ماده صد داریم که ۱۷۰ پرونده رأی تخریب دارند. در همین پرونده ها ۱۰۳ پرونده نیاز به صدور رای دارد.   مدیر منطقه ۲ ابراز کرد: در بسیاری از موارد شهرداری با مذاکره و تعامل از مودیان پول می‌گیرد. ماده ۱۱ هم که حذف شد، باعث شده سازندگان برای پایان کار هم اقدام نکنند.   وی با اشاره به تصویب عوارض تشویقی افزود: هنوز یک‌نفر هم در منطقه مراجعه نکرده است. در بخش اصناف هم طی ۱۰ ماه، نیمی از پیش بینی درآمدی وصول شده است.   رئیس شورا در مقایسه‌ای اظهار داشت: وصول درآمدی رشت با قزوین قابل مقایسه نیست. ضمن اینکه پروژه‌های عمرانی در شهرهای همتراز همچنان در حال انجام است.   علوی افزود: واقعیت این است که شهرداری در بسیاری از موارد دچار روزمرگی شده است. اگر مناطق پویا عمل کرده و در کسب درآمد موفق عمل می‌کردند، شورا نیز با انگیزش‌های رفاهی مخالف نیست.  

فاطمه شیرزاد نیز بیان داشت: تلاش‌های مجموعه مدیران مالی برای کسب درآمد و تدوین بودجه قابل تقدیر است.

عضو شورا افزود: می‌توان هزینه‌ها را تا حدودی کاهش داد و اقتصاد مقاومتی را لحاظ کرد و در بودجه‌های جاری صرفه‌جویی کرد و مدیر مالی می‌داند در کدام بخش‌ها می‌توان کاهش داشت.

وی خواستار توضیح سهم بودجه برای تکمیل پروره‌های نیمه تمام شد و تصریح کرد: عدم تکمیل پروژه‌های عمرانی پذیرفتنی نیست. در دو سال اخیر حتی یک‌پروژه کوچک عمرانی اجرا نشده است. برخی پروژه‌ها ۲ تا ۳ بار افتتاح شده است. با کاهش هزینه‌های جاری می‌توانستیم برخی پروژه‌های نیمه تمام را تکمیل کرد و در دهه فجر به بهره برداری رساند.

وی خواستار ارائه ریز پروژه های نیمه تمام عمرانی به تفکیک هر منطقه شد و تصریح کرد: باید برای تکمیل پروژه‌ها کمک کرد. کار عمرانی که با ۲۰۰ میلیون می‌شد، تکمیل کرد مثل احداث درمانگاه هموفیلی و احداث پارک های محله ای، انجام داد ولی سنگ‌اندازی شد.

شیرزاد خواستار وصول آرای قطعی کمیسیون ماده صد شد و تاکید کرد: مدیران مناطق نسبت به وصول این آرا اهتمام ورزند.

رئیس شورا در پایان جلسه خواستار لکه‌گیری معابر با توجه به پایان سال شد.

  علوی افزود: ستاد استقبال از بهار تشکیل شده ولی در حوزه اجرایی پاسکاری می‌شود حتی خیابان‌های اصلی شهر پر از چاله است و با بارش برف بحران آنی رخ می‌دهد. سرپرست شهرداری و مدیران مناطق برنامه مشخص خود را در حوزه لکه‌گیری ارائه دهند.   وی با اشاره به تخصیص ۱۰۰۰ تن قیر از سوی سازمان مسکن خواستار ترمیم آسفالت معابر شد.   رسولی با اعتراض در کندن کف پوش‌های سالم و دوباره کف‌پوش کردن برخی پیاده‌روها خواستار رسیدگی در این حوزه شد و از مدیران مناطق خواست تا کف‌سازی پیاده‌روهای خاکی در دستور اجرا قرار گیرد.  

بهارمست در حوزه آسفالت گفت: هر منطقه پیمانکار ویژه برای ترمیم نوارهای حفاری قرارداد بسته است اما مشکل ما تزریق نقدینگی است.

بهارمست تاکید کرد: تاکنون جلسات زیادی با مسئولان داشته‌ایم ولی یک کیلو قیر به شهرداری داده نشده و دریافت قیر منوط به ضمانت‌نامه نقدی بانکی است.

علوی بیان داشت: نمی‌توان شهر را معطل کرد. یک نارضایتی عمومی در این زمینه ایجاد شده است.

رئیس شورا خواستار اولویت‌بندی مناطق برای ترمیم لکه‌گیری شد و افزود: شهر باید از این وضعیت خارج شود. لازم است درآمدی به سازمان عمران تزریق شود تا سازمان بتواند با تولید آسفالت معابر را مرمت کند. این وضعیت قابل تحمل نیست و همه اقشار جامعه از وضعیت معابر ناراضی هستند.

رئیس کمیسیون فرهنگی با اشاره به بررسی گذر فرهنگ و هنر گفت: فردا سعیدآبادی معاون وزیر ارشاد از گذرهای پیشنهادی بازدید می‌کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.