بر اساس قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان که از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب و توسط رئیس جمهوری ابلاغ شده، به‌ کارگیری افرادی که در اجرای قوانین و مقررات مربوطه بازنشسته یا بازخرید شده یا بشوند، در دستگاه های اجرایی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8 / 7 / 1386 و کلیه دستگاه هایی که به نحوی از انحاء از بودجه عمومی کل کشور استفاده می ‌کنند، ممنوع است.
این قانون شامل فدراسیون ها و هیأت های ورزشی نیز شد؛ در همین رابطه محمدرضا داورزنی معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان در جلسه مشترک با رئیسان فدراسیون ها از منع بکارگیری افراد بازنشسته به عنوان رئیس هیات های ورزشی استان ها خبر داد و گفت: طبق بحث رای وحدت رویه که سال گذشته از سوی دیوان محاسبات کشور اعلام شد رئیس هیات ورزشی یک استان بودن شغل نیست و شامل قضیه دو شغله ها نمی شود اما رئیس هیات نمی تواند بازنشسته باشد.
در گیلان نیز هیأت های ورزشی بسیاری هستند که در رأس آنها، افرادی بازنشسته حضور دارند و این، فرصتی برای بهره گیری از ظرفیت جوانان و انتقال تجربه های گرانبها به آنان است؛ موضوعی که مورد اذعان کارشناسان ورزشی استان نیز قرار گرفته و استفاده از جوانان در بخش های مدیریتی ورزش را تزریق خون تازه ای به پیکره ورزش می دانند که می تواند برای پیشرفت آن در سطح کشور سودمند باشد.
در گیلان رئیسان 9 هیات ورزشی بازنشسته بودند که با استعفای غلامحسین عباسی از ریاست هیات هندبال استان؛ چشم ها به دیگر هیأت های ورزشی دوخته شده تا فرجام کار فرامرز احمدی رئیس هیات دو و میدانی، قربانعلی الماس‌خاله رئیس هیات فوتبال، پرویز گلریز ارم‌ساداتی رئیس هیات شنا، شیرجه و واترپلو، قدیر سعیدی خواه رئیس هیات روستایی و عشایری، رمضان پوریوسفی رئیس هیات جودو و کوارش، نقی هدایتی رئیس هیات کشتی، کریم لیاقت‌جو رئیس هیات ناشنوایان و باب‌الله زارع رئیس هیات تیراندازی را به نظاره بنشینند.
مدیرکل ورزش و جوانان گیلان پیشتر در این ارتباط گفته بود که ما تابع قانون و منتظر دستور وزارت ورزش هستیم اما طبق آخرین دستور، رئیسان بازنشسته هیات های ورزشی می توانند در صورت تمایل تا پایان دوره مسئولیت، به کار خود ادامه دهند.
مریم بخشی افزود: البته هر رئیسی که تمایل به ادامه فعالت ندارد، می تواند استعفاء دهد و از این پس از افراد بازنشسته در انتخابات هیات های ورزشی جلوگیری خواهد شد و این افراد نمی توانند برای تصدی ریاست هیأت های ورزشی، کاندیدا شوند.

** تجربه موفق ریاست یک جوان در هیات مشتزنی گیلان
معاون توسعه ورزش اداره کل ورزش و جوانان گیلان در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این قانون در جهان اجرا می شود اما باید از تجربه بازنشستگان در همه حوزه ها به خصوص ورزش استفاده شود.
ابوالفضل صادقی افزود: البته طرح عدم بکارگیری بازنشستگان در فدراسیون ها و هیات های ورزشی، طرح خوبی است چون فرصت های شغلی جدیدی ایجاد می کند و یکی از طرح هایی است که باعث رشد جوانان در بخش اجرایی می شود.
وی ادامه داد: با اعلام این طرح هم اینک تعدادی از رئیسان فدراسیون ها استعفا داده اند، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس تهران نیز کنار رفته اما هنوز در هیات های ورزشی اختلاف وجود دارد و گویا در شهرستان ها تمایلی در این ارتباط مشاهده نمی شود.
صادقی با اشاره به وجود اختلاف نظرهایی بین سازمان بازرسی و دیوان محاسبات در مورد شمول این قانون به هیأت های ورزشی خاطرنشان کرد: این طرح در مجموع به نفع ورزش است اما نباید از زحمات پیشکسوتان غافل شد و می توانیم از وجود و تجربه آنان در هیات مدیره ، هیات رئیسه و مشاور استفاده کنیم.
وی اضافه کرد: قدرت ریسک پذیری در جوانان زیاد است و آنان انگیزه و انرژی بیشتری دارند که نمونه بارز آن در گیلان را می توانیم در هیات مشتزنی شاهد باشیم که این رشته با توجه به اینکه در رکود بود اما یک جوان به عنوان رئیس هیات مشغول به کار شد و هم اینک نیز رشته مشترنی گیلان در رده های پایه در ایران عناوین قهرمانی کسب کرده و به طور حتم در آینده قهرمانان زیادی از این رشته را در کشور شاهد خواهیم بود .

** استفاده از بازنشستگان به عنوان مشاور
معاون پژوهشی دانشکده تربیت بدنی و ورزش دانشگاه گیلان نیز در به ایرنا گفت: این قانونی است که مجلس تصویب کرده و تمامی سازمان ها مکلف به انجام آن هستند و ممکن است مزایا و معایبی داشته باشد که البته در مجموع مزایای آن بیشتر و در جمع بندی کلی، انجام این قانون را مثبت ارزیابی می کنم و به آن خوشبین هستم.
فرهاد رحمانی نیا افزود: یکی از مزایای مهم این طرح، فراهم شدن امکان تجربه فرصت های مدیریت برای نیروهای جوان است و امیدوارم که جوانان از این فرصت به بهترین نحو استفاده کنند.
وی در توضیح معایب این طرح خاطرنشان کرد: با کنار رفتن یکباره نیروهای باتجربه ، خلأیی را شاهد خواهیم بود و لازم است از تجربیات آنان به عنوان مشاور استفاده کنیم البته باید گفت که جوانگرایی امتیازات ویژه ای دارد.

** جوانان با بزرگان ورزش در ارتباط باشند
مدیر هیات موسس پیشکسوتان ورزش استان گیلان نیز ، اجرای این قانون را اقدامی مناسب و ارزنده خواند که زمینه ساز حضور جوانانی با تحصیلات عالیه در هیات های ورزشی است و گفت: در حالیکه به یکباره افرادی مجرب با کوله باری از تجربه کنار می روند؛ لازم است به نحوی از تجربیات آنان بهره مند شویم.
علیرضا هوشنگی حضور افراد بازنشسته در ارکان هیأت های ورزشی را از مصادیق بهره مندی از ظرفیت های آنان خواند و افزود: باید از تجربه این افراد استفاده کنیم چراکه در غیراینصورت؛ برای آشنایی جوانان با امور و مسائل، نیازمند زمان خواهیم بود.
وی خاطرنشان کرد: استفاده از جوانان لازم است و این کار باید انجام شود اما این جوانان نیز باید با بزرگان ورزش در ارتباط باشند تا از تجربیات گرانبهای آنان در پیشبرد و پیشرفت ورزش استفاده کنند.
حدود 140 هزار ورزشکار سازمان یافته در 48 هیأت ورزشی استان گیلان فعال هستند که در این میان، ورزشکاران رزمی، شطرنج، قایقرانی و بسکتبال نسبت به سایر رشته ها، افتخارات بیشتری کسب کرده اند.
7285/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.