آنگاه که سوز سرمای زمستان و بارش شدیدبرف در جاده ها غافلگیرت می کند، به پیش می روی تا از این وضعیت خلاص شوی اما شرایط بدتر در مقابلت خود نمایی می کند، خودرویت در جاده ها گرفتار برف می شود و دیگر حرکت نمی کند، گویا جاده که هیچ؛ دنیا خالی از سکنه است ، احساس می کنی فرسنگ ها با همه فاصله داری و ارتباطت با دنیا قطع شده است . بیشتر از خودت نگران خانواده ات هستی ؛ نه موبایلت به دادت می رسد و نه دستت و صدایت به جایی ؛ احساس می کنی دیگر ناجی در آن بوران برف وجود ندارد ، حتی فکر می کنی معجزه ای هم کمکت نخواهد کرد، اما یکباره نارنجی پوشانی را می بینی که چون فرشته نجاتی خودرویت را ازبرف رهانیده و تو و خانواده ات را در مکانی گرم اسکان می دهند.
آری؛ راهداران همان هایی هستند که زمانی که گویا، باران از زمین و آسمان می بارد مشغول پاکسازی سردهنه پل ها ی جاده ها هستند تا مبادا در استانی چون گیلان که طغیان کردن رودخانه های فصلی ای اش هر آن احتمال هجومش به سطح جاده ها را خبر می دهد ، خودروها را با مشکل سیلاب و آبگرفتگی در جاده ها مواجه کند.
در هنگام بارش برف سنگین ، چه شب ها و روزهایی که بی وقفه و پی درپی در جاده ها برای باز کردن راه های روستایی به دور از خانه و خانواده ، حتی در شب هایی چون شب یلدا که شیرینی اش به دور هم آمدن خانواده هاست تلاش می کنند و گاه خود در این ورطه و ماموریت های سخت، گرفتار نامهربانی های طبیعت شده و جانشان را حین انجام وظیفه برای خدمت به مردم می گذارند.
این سفیران آرامش جاده ها تابستان و زمستان نمی شناسند ؛ گاه در حال پاکسازی حریم راه ها و جاده ها ، گاه در حال تعمیر و نگهداری جاده ها ، گاهی درحال نصب علائم هشداردهنده و بازدارنده از خطر و خط کشی جاده ها و گاه در حال تامین روشنایی جاده ها و تونل و گاهی در بازگشایی جاده ها هستند که البته این ها فقط بخشی از خدمات آنهاست.
امروز (شنبه مصادف با اول دی ماه) به پاس خدمات این مردان بزرگ روز راهدار نام گرفته است
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان در همین رابطه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، راهداری را از مشاغل سخت و طاقت فرسا عنوان و بیان کرد: مظلومیت کار این قشر پنهان مانده است ،اما نتیجه آن برای همگان آشکار می شود .
محمدرضا نازک کار با اشاره به رسالت راهداران و تشریح وظایف آنان افزود:تمامی راههای مواصلاتی استان با همت نیروهای راهداری نگهداری می شود تا ضمن حراست از سرمایه های ملی ، ایمنی تردد برای استفاده کنندگان از راه رافراهم سازند.
وی اضافه کرد: حضور راهداران در جاده ها آرامش دهنده و اطمینان بخش رانندگان و مسافرانی است که از آن مسیر عبور می کنند و در صورت نبود حضور راهداران ضربات بسیار سنگینی بر پیکر جاده ها و مسافران وارد می شود.
وی با بیان اینکه راهداران در تمامی فصول سال در راههای استان حضور دارند اضافه کرد: 475 نفر نیروی راهدار در قالب 42 اکیپ راهداری ، 288 دستگاه ماشیبن آلات سبک و سنگین 300 دستگاه انواع ماشین آلات در 25 راهدار خانه اعم از ثابت و سیار مستقر شده اند.
وی با اشاره به فرار رسیدن فصل زمستان از آمادگی بخش راه برای مقابله با مشکلات احتمالی ناشی از حوادث طبیعی خبر داد و گفت: با توجه به ورود سالانه بیش از30 میلیون گردشگر به استان، آماده هستیم تا شهروندان و گردشگران بتوانند با همین امکانات موجود بدون دغدغه از محورهای استان مان استفاده کنند.
نازک کار تصریح کرد: پیش از شروع فصل سرما تمهیدات لازم برای راهداری زمستانی در طول راههای حوزه استحفاظی گیلان انجام شده است و پایگاه های راهداری و راهدارخانه ها درطول راه های استان درحد امکانات موجود تجهیز شده اند تا در فصل زمستان به مسافران جاده ای خدمات و سرویس دهی مناسب ارائه شود.
وی افزود: وسایل مورد نیاز( نمک و شن) برای یخ زدایی نیز آماده شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان در ادامه به بخشی از اقدامات راهداران در سیل مهر و آبان 97 نیز اشاره و بیان کرد: راهداران با استفاده از ماشین آلات این اداره کل ؛ در سیل های بوقوع پیوسته در مهر و آبان ماه امسال، عملیات مختلفی مهمی همچون تنظیم بستر و دریواسیون رودخانه در محل پل ها به میزان 375 هزار و 500 متر مکعب، تنقیه آبروها و پل های کوچک به میزان دو هزار متر مکعب ، لایروبی و رسوب برداری آبروها و دهانه پل ها ، هدایت آب های سطحی و شن ریزی را انجام دادند.
وی تصریح کرد: همچنین طی مهمین مدت؛ برای بارش های برفی که در ارتفاعات کو هستانی استان بوقوع پیوست ، 240 کیلومتر برفروبی در حوزه استحفاظی و راههای روستایی شهرستان های رضوانشهر و تالش توسط راهداران انجام شد.
وی به چالش های بخش راهداری نیز اشاره و بیان کرد: کمبود اعتبارات راهداری و عدم تخصیص کامل آن تا کنون، کمبود ماشین آلات و نیروی انسانی جهت انجام امورات راهداری و فرسودگی ماشین آلات راهداری استان بالغ بر 25 سال بوده که نگهداری و آمادگی این ماشین آلات با اسین وضعیت برای مواقع بحرانی عزمی جدی می طلبد.
از بیست و ششم آذرماه تا اول دیماه هفته حمل و نقل و روزاول دیماه ، روز راهدار نامگذاری شده است.
7296 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.