رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان لاهیجان روز چهارشنبه در این باره به ایرنا گفت: دوره تخصصی آموزش شاغلان صنایع دستی استان یا دوره آموزشی باز طراحی محصولات حصیری بامبو بافی گیلان تا اول دی ماه با دو محور اصلاح محصول و طراحی محصولات حصیری بامبو با تدریس مربیان و هنرمندان برجسته و استادان دانشگاهی در این شهرستان برگزار می شود.
اسماعیل پورحسن افزود: در این دوره ها برطرف کردن مشکلات فنی محصول اعم از تامین مواد اولیه و فرآوری تا ساخت و تولید به صورت عملی در محیط انجام کار ، طراحی محصول شامل اصول طراحی ،کاربرد، رنگ ، ترکیب ، بهداشت محصول ، بهداشت محیط کار و استفاده بهینه از زیباسازی های موثر در محصولات تولیدی توسط مربیان آموزش داده می شود.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات عمده ای که در تولید صنایع دستی از جمله پایین بودن سطح مهارت فنی در تولید، عدم استفاده از مواد اولیه طبیعی و با کیفیت در تولید، عدم آشنایی با طراحی سنتی و نقش آن در بازار تولید ، عدم نوآوری و خلاقیت درتولیدات محصولات سنتی و تکراری بودن شکل آنها ، استفاده نکردن از رنگ ریزی طبیعی و همچنین ترکیب کردن رنگ های مختلف وجود دارد ، آموزش این دوره می تواند موجب رونق تولیدات و عرضه کالای داخلی در بازار باشد.
پورحسن با اشاره به اینکه در این دوره آموزشی 15نفر هنرمند شرکت دارند که بعد از پایان دوره آموزشی گواهینامه های آموزشی در سه سطح درجه یک ، دو و سه به آنان اعطا می شود اظهار داشت: نمره بالای 19درجه یک و نوع گواهینامه با حاشیه به رنگ طلایی ، نمره بالای 17 درجه دو و رنگ حاشیه نقره ای و نمره بالای 14درجه سه رنگ حاشیه گواهینامه مسی خواهد بود.
پورحسن گفت: آنانی که گواهینامه درجه یک تا دو دارند می توانند به عنوان استادکار و مربی به مراکز آموزشی جهت تدریس معرفی شوند و کسانی که گواهینامه این دوره را دریافت می کنند در نمایشگاه های ملی غرفه هایی بصورت رایگان یا با درصد تخفیف بالا در اختیار می گیرد ضمن اینکه در دریافت تسهیلات بانکی نسبت به بقیه هنرمندان اولویت دارند .
وی یادآورشد: در سال جاری اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری شهرستان لاهیجان دوره های مختلف آموزشی در رشته های سفال ، چرم ، حصیر، بامبو، مروار در خانه صنایع دستی لاهیجان واقع در لیالستان با حضور استادان مجرب برگزار کرده که در پایان این دوره ها بیش از 200گواهینامه آموزشی در رشته های مختلف برای فراگیران صادر شده است.
در حاشیه این دوره آموزشی به مناسبت هفته پژوهش، نمایشگاهی از صنایع دستی داخلی در خانه صنایع دستی (بامبو) لیالستان لاهیجان برگزار شد.
گیاه بامبو نزدیک یک قرن پیش از کشور چین به ایران وارد و در دهستان لیالستان لاهیجان کشت شد که به دلیل کشت انحصاری آن در لاهیجان این شهرستان پایتخت بامبوبافی ایران نام گرفته است.
شهرستان لاهیجان در 40 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.
6029/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.