مرتضی میرزایی روز شنبه در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه گیلان دارای 860 آب‌بندان است، اظهار کرد: وسعت این تعداد آب‌بندان حدود 9 هزار هکتار است.
وی با بیان اینکه می توانیم از ظرفیت آب‌بندان ‌ها در حوزه تأمین آب کشاورزی استفاده کنیم، افزود: لایروبی و بهسازی آب‌بندان ‌ها یکی از راه‌های بهره‌گیری مناسب از این ظرفیت‌هاست.
وی با اشاره به اینکه برای بهسازی و لایروبی حدود 700 هکتار از این آب بندان نیازمند تأمین اعتبار 300 میلیارد ریالی هستیم، گفت: متاسفانه 70 درصد آب‌بندان های استان گیلان نیازمند لایروبی و بهسازی هستند.
مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری شبکه های آبیاری شرکت آب منطقه ای گیلان ادامه داد: هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار برای بهسازی و لایروبی کل آب‌بندان های استان پیش بینی شده است.
مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی گیلان نیز در این خصوص با بیان اینکه در حال حاضر 150 میلیون متر مکعب آب در آب‌بندان‌های استان ذخیره شده، اظهار کرد: با بهسازی و لایروبی آب‌بندان ها میزان ذخیره آب در آنها به 300 میلیون مترمکعب افزایش می یابد.
مجتبی شاه‌نظری با بیان اینکه آب‌بندان‌های یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های تأمین آب کشاورزی در استان گیلان هستند، افزود: این تعداد آب‌بندان درگیلان آب حدود 17 درصد معادل 40 هزار هکتار شالیزار را تامین می کند.
وی همچنین به ظرفیت های گردشگری آب‌بندان‌های استان نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 10 هکتار از آب‌بندان‌های گیلان در شهرهای آستارا، رشت، رودبار، آستانه، سیاهکل علاوه بر تامین آب زراعی، در حوزه گردشگری نیز مورد استفاه قرار می گیرند.
شاه‌نظری تأکید کرد: سالانه برای کشت برنج در استان گیلان ، دو میلیارد و 500 میلیون متر مکعب آب مصرف که 150 میلیون متر مکعب آن از طریق آب‌بندان‌ها تامین می شود.
7296/2007/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.