جعفر میرزایی عصر سه شنبه در گفت وگو با ایرنا با اشاره به فصل مهاجرت انواع پرندگان از جمله مرغابیان و اردک سانان اظهار داشت: تاکنون هیچ دستور العملی در خصوص نحوه شکار پرندگان مجاز و احداث کومه نما از سوی سازمان حفاظت محیط زیست ابلاغ نشده بنابراین یگان حفاظت محیط زیست شهرستان با هرگونه اقدام به شکار یا احداث کومه نما بدون مجوز محیط زیست برخورد قانونی می کند.
وی افزود: از گذشته به دلیل احتمال شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و به پیشنهاد و خواست اداره کل دامپزشکی استان، شکار پرندگان وحشی و خرید و فروش و عرضه آنها با ممنوعیت روبروست لذا تا زمان ابلاغ دستورالعمل های لازم در خصوص نحوه شکار پرندگان وحشی، این ممنوعیت ها پا برجاست.
به گفته میرزایی، آستانه اشرفیه منطقه تحت مدیریت سازمان محیط زیست ندارد ولی زیستگاه های جنگلی و آب بندان های طبیعی و مصنوعی آن سالانه در فصل مهاجرت، میزبان ده ها هزار قطعه از انواع پرندگان از جمله مرغابیان و اردک سانان است که توسط اداره حفاظت محیط زیست شهرستان و یگان حفاظت آن مورد پایش و مدیریت قرار می گیرد و احداث کومه نما و هرگونه شکار در آن تابع ضوابط ابلاغی شکار و صید از سوی سازمان حفاظت محیط زیست است.
شهرستان آستانه اشرفیه با دو بخش مرکزی و بندرکیاشهر در 35 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.
منطقه بوجاق کیاشهر در سال 1377 به مدت پنج سال با مساحت 800 هکتار به تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد، همچنین بعد از گذشت پنج سال این منطقه به عنوان اولین پارک خشکی - دریایی ایران، مدرک رسمی اخذ کرد.
این منطقه از طریق جاده های حسن رود به زیباکنار، لشت نشاء به زیباکنار و نیز از طریق جاده خاکی زیباکنار هم که در جوار رودخانه اشمک قرار دارد و مسیرهای خاکی متعدد دیگر قابل دسترسی برای بازدیدکنندگان و محققان است.
بر اساس دیدبانی های روزمره کارشناسان بیشترین میزان حضور پرندگان مهاجر در مناطق مختلف تالاب انزلی شامل پناهگاه حیات وحش سلکه، سرخانگل، منطقه حفاظت شده سیاه کشیم و بعد از آن پارک ملی بوجاق کیاشهر و حیات وحش امیر کلایه لاهیجان بوده است.
بین پرندگان فرود آمده در تالاب های استان گیلان، انواع مرغابی سانان، اردک سرسبز و مابقی اردک ها ، چنگر و سایر پرندگان آبزی و کنار آبزی شامل آبچلیک، کاکایی و پاشلک ها بیشترین جمعیت را تشکیل می دهند.
با آغاز فصل سرما در عرض های شمالی هر سال حدود 200 هزار پرنده آبزی و کنار آبزی برای زمستان گذرانی از شمال اروپا و سیبری، به تالاب ها و آبگیری‌های گیلان مهاجرت می‌ کنند. پرندگان مهاجر تا اواخر اسفندماه در گیلان ماندگار می شوند و از پسماندهای شالیزارها و لارو حشرات بویژه کرم ساقه‌ خوار برنج تغذیه می‌کنند.
7296/2007/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.