حسن خسروی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار کرد: کسانی که زمین های خارج از محدوده شهرها و روستاها را خرید می کنند، امیدوار به الحاق این اراضی به محدوده های مسکونی نباشند.
وی با بیان اینکه افزایش جریمه از راهکارهای حفظ کاربری اراضی است، افزود: کاهش فعالیت کسانی که به صورت غیرمجاز اقدام به تغییر کاربری اراضی می کنند، تنهابا اصلاح قانون و افزایش میزان جریمه دست یافتنی است.
به گفته وی؛ قانون جریمه کسانی که اقدام به ساخت و ساز غیرمجاز می کنند را یک تا سه برابر نرخ روز اعلام کرده که باید این جریمه تا پنج برابر افزایش یابد تا به حفظ کاربری اراضی کمک شود.
خسروی که در ایرنا مرکز گلستان حضور یافته بود، در مورد ساخت و سازهای غیرمجاز نیز اظهار داشت: با اقدام هایی که طی چند سال اخیر در راستای مقابله با ساخت وسازهای غیرمجاز با مشارکت و هماهنگی دستگاه های مرتبط از جمله منابع طبیعی، محیط زیست، انتظامی و دستگاه قضایی انجام شد، حفظ کاربری اراضی تثبیت شده است.
وی اضافه کرد: سال قبل 307 مورد تغییر کاربری زمین در استان شناسایی شد که 216 مورد اراضی زراعی، 84 مورد اراضی باغی ، پنج مورد ساخت و ساز غیرمجاز و دو مورد تغییر کاربری زمین برای ایجاد معابر بود که به 283 مورد اخطار کتبی توقف عملیات به صورت تسلیمی و 22 مورد اخطار الصاقی داده شد.
مدیرکل امور اراضی گلستان گفت: در این مدت 204 مورد اجرای تبصره دو ماده 10 قانون حفظ کاربری اراضی با هماهنگی مراجع قضایی در استان برای توقف عملیات در بدو کار انجام و 39 مورد احکام قضایی صادر شده، به اجرا درآمد.
به گفته وی؛ در مجموع سال گذشته از 36هکتار اراضی استان رفع تصرف شد.
خسروی بیشترین ساخت و ساز غیرمجاز در استان گلستان را مربوط به شهرستان گرگان دانست وافزود: این ساختمان سازی های غیرمجاز و تغییر کاربری بیشتر در مناطق توشن، شصت کلاته، هاشم آباد و زیارت بوده و سال گذشته 172 مورد حکم تخریب اجرا شد.
در استان گلستان 620 هزار هکتار زمین کشاورزی وجود دارد و اقتصاد اصلی ساکنان آن برپایه کشاورزی و دامپروری است، این استان یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت دارد که بیش از 47 درصد آنان در مناطق روستایی سکونت دارند.
با توجه به خاک مرغوب، اراضی جنگلی و آب و هوای مطلوب مناطق مختلف این استان در معرض زمین خواری و تغییر کاربری از سوی افراد سودجو قرار دارد.
6204/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.