به گزارش روز سه شنبه ایرنا امان گلدی ضمیر در آئین بزرگداشت مختومقلی فراغی در این شهرستان اظهار کرد: فراغی شاعری بود که همبستگی اجتماعی را به عنوان اصلی ترین راهکار تعالی جامعه در بین مردم ترویج می کرد و در این راه خستگی ناپذیر بود.
عبدالرضا چراغعلی مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان نیز گفت: در سال جاری تلاش شد تا برنامه های بزرگداشت مختومقلی فراغی در قالب جشن های مردمی پایه ریزی و برگزار شود.
به گفته وی؛ برگزار شدن این آئین ها از سوی مردم؛ پیوند های اجتماعی را تقویت می کند.
دویست و هشتاد و پنجمین سالروز ولادت شاعر وعارف بزرگ ترکمن مختومقلی فراغی در مجتمع فرهنگی هنری آق قلا با حضور مسئولان، روحانیون و شماری از مردم این شهرستان برگزار شد.
اجرای موسیقی سنتی ترکمن و تجلیل از فعالان حوزه شعر شهرستان از دیگر برنامه های این آئین بود.
به گزارش ایرنا، مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در سال 1733 میلادی برابر با 1112 شمسی در روستای حاجی قوشان گنبدکاووس متولد شد و سال وفات او را 1790 میلادی مطابق با 1169 شمسی ذکر کرده اند.
مختومقلی فراغی درکنار چشمه عباساری در دامنه کوه سونگی داغ درگذشت و پیکرش به روستای آق تقه در40 کیلومتری غرب مراوه تپه (منتهی الیه شرق گلستان ) منتقل و در جوار آرامگاه پدرش به خاک سپرده شد.
بنای یادبودی بر سر مزار او ساخته شده و همه ساله در اردیبهشت ماه مراسم بزرگداشت این شاعر در استان گلستان برگزار می شود.
اشعار این شاعر بزرگ ترکمن دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی وعرفانی بوده و دیوان او به چندین زبان زنده دنیا مثل انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.
آق قلا از توابع استان گلستان بوده و در فاصله 15کیلومتری گرگان واقع است، اغلب مردم این شهرستان از هموطنان ترکمن هستند.
7333/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.