به گزارش ایرنا و براساس اعلام روز شنبه دامپزشکی استان محمود رضا وفایی اظهار کرد: ضرورت دارد دامداران، کارگران دامداری‌ها و کشتارگاه ها، ذبح کنندگان دام، قصابان و سایر افراد مرتبط با دام نکات بهداشتی را بیشتر رعایت کنند.
وی از دامداران خواست که از انتقال و خرید و فروش دامهای مشکوک وغیر بومی بدون مجوز دامپزشکی خودداری کرده و نسبت به سمپاشی دامها و جایگاههای دام بطور مستمر اقدام و از جدا سازی و له کردن کنه های موجود روی بدن حیوان پرهیز کنند.
دکتر وفایی اضافه کرد: تماس انسان سالم با خون و بافت های دام آلوده ، بیماری زا بوده و بنابراین افراد هنگام خردکردن گوشت نیز باید از دستکش استفاده کنند.
وی از شهروندان خواست که برای تامین سلامت خود از خرید گوشت بدون برچسب و مهر دامپزشکی خودداری و پیش از مصرف گوشت را به مدت 24 ساعت در یخچال نگهداری کنند.
مدیر کل دامپزشکی گلستان توصیه کرد: شاغلان در کشتارگاه های دام در صورت ایجاد زخم یا جراحت جلدی در حین کشتار یا بروز علائم بیماری شامل تب بالا، دردهای عضلانی و سر درد، پرخونی مخاط چشم و خونریزی عمومی در بدن در کمترین زمان ممکن به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.
به گزارش ایرنا بیماری ویروسی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) با گزش یک کنه منتقل می شود، میزبان اصلی آن حیوانات هستند، در تماس با خون، ترشح ها، لاشه دام و انسان آلوده نیز انتقال می یابد و خطر مرگ و میر دارد.
تب ناگهانی، بدن درد، کوفتگی، ضعف، سردرد، درد شدید عضلات، خونریزی از اعضای مختلف بدن مثل بینی، لثه، مجاری ادراری و روده از علائم این بیماری است.
بیماری تب کریمه کنگو برای نخستین بار در سال 1944 در شبه جزیره کریمه توسط دانشمندان روسی شناسایی شد.
طبق گزارش سازمان جهادکشاورزی در گلستان افزون بر سه میلیون واحد دامی وجود دارد و دامپروری از مشاغل اصلی ساکنان این خطه بویژه در مناطق روستایی است.
6204/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.