کوروس ربیعی روز پنجشنبه درگفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا درساری گفت که به علت درگیر شدن ریه با این بیماری انگلی حیواناتی همانند مرال که تحرک بیشتری در حیات وحش دارند و امکان شناسایی و درمانشان وجود ندارد احتمال مرگشان افزایش می یابد.
لاشه یک راس مرال ماده روز گذشته در پناهگاه حیات وحش کیاسر در شهرستان ساری مشاهده شد که از سوی محیطبانان به علت مرگ مشکوک برای کالبد شکافی در اختیار دامپزشک قرار گرفت.
مرال یا گوزن قرمز ، نماد تنوع زیستی جنگل های هیرکانی و از گونه های حمایت شده در جنگل های شمال است که قلمرو آن از شمال غرب تا ارسباران و از شمال شرق تا بخش های از خراسان شمالی امتداد دارد.
مناطق جنگلی هزارجریب بهشهر و نکا ، پناهگاه حیات وحش دودانگه و چهاردانگه ، کیاسر و محدوده امن منطقه حفاظت شده البرز مرکزی در مازندران از مهم ترین زیستگاههای مرال در کشوراست که گفته می شود بین 400 تا 700 راس مرال در مازندران می چرند.
دامپزشک معتمد محیط زیست مازندران پس از کالبد شکافی علت مرگ این حیوان را زردی اعلام کرد.
وی افزود : لاشه مرال مبتلا به زردی در پناهگاه حیات وحش به علت سردی هوای سالم ماند و امکان کالبد شکافی و شناسایی بیماری را برای دامپزشک معتمد محیط زیست از راه کالبد شکافی فراهم کرد.
**رد سرایت بیماری به سایر حیوانات در حیات وحش
دامپزشک معتمد محیط زیست مازندران گفت که کالبد شکافی مرگ قطعی مرال را براثر بیماری انگلی خونی موسوم به تیلریا ،آنولاتا تایید کرد.
دکتربهرنگ اکرامی درگفت وگوی تلفنی با خبرنگارایرنا احتمال درگیری ویا حتی مرگ تعداد دیگری از حیوانات وحشی را ناشی از این بیماری انگلی رد نکرد.
وی پراکندگی حیوانات درطبیعت ، تغذیه لاشه از سوی حیوانات گوشت خوار و یا از بین رفتن لاشه در طبیعت را دلیل اصلی برعدم آمار برداری از میزان ابتلاء و یا مرگ حیوانات ناشی از این بیماری دانست.
وی گفت که بیماری زردی نوعی بیماری انگلی و خونی است که امکان سرایت آن به سایر حیوانات وجود ندارد.
بیماری تیلریوز( زردی) چیست ؟
این بیماری انگلی و خونی در ایران بنام زردی شناخته می شود و بیماری مشترک بین انسان و دام تلقی نمیشود، ولی به علت تغییراتی که در گوشت ایجاد می کند ،گوشت دام های آلوده غیرقابل مصرف است.
این بیماری بیشتر در گاو دیده می شود و گاوهای اصیل نسبت به گاوهای بومی حساسیت بیشتری دارند.
خبرنگار: حسین فلاحتی** انتشاردهنده : محسن حسن نیا
6982/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.