به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدمناف هاشمی روز یکشنبه در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان اظهار کرد: به عنوان مثال هنوز 20 درصد محصولات زراعی به هنگام برداشت به دلیل فرسودگی کمباین ها هدر می رود که نوسازی تجهیزات منجر به رفع این مشکل و افزایش درآمد کشاورزان استان خواهد شد.
وی بیان کرد: یکی از سیاست های استان برای به روز رسانی تجهیزات، اتکا به بومی سازی و تاکید بر خرید محصولات و کالاهای ایرانی است.
استاندار گلستان همچنین بر ضرورت نوسازی ماشین آلات حوزه حمل و نقل سنگین در استان تاکید کرد و گفت: میانگین سن خودروهای سنگین گلستان 20 سال بوده که 13 سال از استانداردهای جهانی بالاتر است.
به گزارش ایرنا سالانه افزون بر 650هزار هکتار اراضی کشاورزی گلستان به کشت محصولات مختلف بویژه گندم، جو و دانه های روغنی اختصاص دارد.
کشاوزان این استان رتبه دوم کشوری در برداشت گندم را دارند، هرچند فرسوده بودن ماشین آلات برداشت و حمل ونقل باعث هدر رفت بخشی از آن می شود.
26 هزار و 800 دستگاه تراکتور نو و فرسوده در بخش تولید و 2هزار و 670 دستگاه کمباین نو و فرسوده در فصل برداشت محصول های کشاورزی مورد استفاده است.
پیش از این رییس اداره فناورهای مکانیزاسیون جهادکشاورزی گلستان به خبرنگار ایرنا گفته بود که 49 درصد کمباین های موجود در استان با عمری بالای 20 سال نیازمند نوسازی بوده و جایگزینی این ماشین آلات در کاهش ریزش و هدر رفت محصول به هنگام برداشت موثر است.
217 هزار بهره بردار در بخش کشاورزی گلستان فعالیت دارند.
استاندار گلستان در ادامه این نشست اجرای کامل طرح های در دست اقدام اقتصاد مقاومتی را ضرورت مهم گلستان برای حرکت در مسیر توسعه دانست و گفت: 62 طرح مهم و محوری استان که سال گذشته مورد بررسی دقیق و کارشناسی قرار گرفته بود باید با تلاش همه جانبه مدیران دستگاه های گوناگون به سمت تکمیل و بهره برداری قدم بردارد.
وی اظهار کرد: علاوه بر این 38 طرح دیگر هم در گلستان وجود دارد که می تواند جزو طرح های اقتصاد مقاومتی قرار گرفته و زمینه تکمیل و بهره برداری سریع تر آن فراهم شود.
استاندار گلستان یکی از شرایط سرعت بخشی در راه اندازی این طرح ها را تلاش مضاعف مدیران گلستانی برای جذب بودجه از منابع ملی دانست و گفت: ارتباط موثر و مداوم با مدیران بالادستی راه حل دریافت بودجه های ملی است که مدیران گلستانی باید به این بخش مهم به عنوان یکی از راه حل های قطعی افزایش بودجه دستگاه های خود توجه کنند.
استان گلستان یک میلیون و 869 هزار نفرجمعیت دارد، اقتصاد این منطقه بیشتر بر پایه کشاورزی استوار است.
3091/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.