زمانی که در حومه شهر آزادشهر در شرق استان گلستان، وارد جاده ای خاکی می شویم، فکرش را هم نمی کردیم که در جوار زباله دانی شهر با آن بوی متعفن و پس از پیمودن 2 کیلومتر جاده ناهموار به چه جای با صفایی خواهیم رسید؛ جایی که عطر گل نرگس هر بیننده ای را سرمست می کند و در فصول پاییز و زمستان میزبان جمع بسیاری از بازدیدکنندگان است.
پای صحبت این زوج که می نشینی متوجه گذر زمان نمی شوی، وقتی از مشقات این 16 سال می گویند و خاطرات تلخ و شیرینی که همه آن را در کنار هم گذراندند و با صبر و بردباری دل به روزهای روشنی دوختند که اکنون به دستش آورده اند.
صاحب این گلزار زیبا می گوید: کشت گل نرگس با با همفکری همسرم عملیاتی شد و کشت آن را از سه هزار متر آغاز کردیم و امروز به هشت هکتار رسیدیم.
افشین چینیان پور که پس از به ثمر نشستن باغ 8 هکتاری گل نرگس خود، امروز همه او را به عنوان یک مرد موفق می شناسند، قوری چای را از کنار آتش برمیدارد و در لیوانش می ریزد، تعارفی می زند و شروع می کند به تعریف آغاز فعالیتش؛ کاشت گل نرگس ایده‌ای بود که با همفکری همسرم ابتدا در سه هزار متر با خرید و کاشت 2 تن پیاز گل نرگس عملی شد و به مرور زمان و جدیت در کار، سطح زیر کشت را به هشت هکتار افزایش دادیم.
چینیان پور با اشاره به آغاز فعالیت خود در این عرصه افزود: در ابتدای سال 80 بود که تصمیم گرفتیم یک کار تازه در منطقه انجام دهیم هرچند که همه می گفتند اینجا محل کشت گل نرگس نیست و جواب نمی گیرید، ولی مصمم بودیم و می دانستیم که می توانیم.
وی یا یادآوری کمبودهای و مشکلات مالی آغاز راه خود گفت: بدون بودجه مالی کافی مبادرت به انجام این فعالیت نموده و توانستیم با جدیت این کار را گسترش دهیم و خوشحالیم که با پشتکاری که به خرج دادیم هم اکنون برای تعداد 30 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد اشتغال بکنیم.
چینیان پور نگاهی به زمین هایش انداخته، آهی می کشد و می گوید: کشت گل نرگس جوابگوی هزینه های زمین و خانواده را نداد برای همین در بین آنها هفت هزار اصله درخت هلو کاشتیم و با حمایت مدیریت جهاد کشاورزی دو هزار متر لوله برای تجهیز این اراضی برای انتقال آب و آبیاری هدفمند به صورت بلاعوض در اختیار ما قرار گرفته است.
وی با اشاره به بازار فروش محصول خود ابراز داشت: برداشت گل نرگس از ابتدای پاییز آغاز و تا اواسط بهار ادامه دارد و محصول خود را به استان های اصفهان، تهران و خراسان رضوی ارسال می‌کنیم.
کبری انصاری زن کشاورز موفقی که کنار شوهرش و پابه پای او روزهای سخت را گذرانده در مورد درآمدشان از مزرعه گل نرگس گفت: میزان درآمد گل نرگس به صورت مداوم نیست و حتی سال هایی وجود داشته که این گیاه محصولی نداده و با سختی خیلی زیادی آن سال ها را پشت سر گذاشتیم چون هم بی پول بودیم و هم بدهکار.
وی در عین حال شکرگزار خداوند است و می گوید به طور میانگین می توان درآمد آن را 30 میلیون ریال در هکتار برآورد کرد.
خانم انصاری بغض عمیقی می کند و می گوید: کاش روزهایی که حتی آب شرب هم نداشتیم برای تهیه گزارش به سراغمان می آمدند؛ وقتی در زمستان آب باران و برف را جمع می کردم هیچ کس حال و روز ما را ندید ولی الان همه می آیند و از کشت موفق گل نرگس می پرسند ولی نمیگویند چگونه اینچنین شد.
انصاری در مورد فرزندانش نیز گفت: خدا دو دختر و دو پسر به ما داده که الحمدالله نگذاشتیم مثل خودمان سختی بکشند و اکنون همگی درحال تحصیل هستند و با همراهی همسرم همه تلاش خود را خواهیم کرد که تا تحصیلات عالی را هم بگذرانند و افراد مفیدی برای جامعه باشند.
چینیان پور در ادامه سخنان همسر خود، به برنامه های آینده شان پرداخته و می گوید: در راستای گسترش فعالیت های خود از مسئولین تقاضای همکاری داریم زیرا با وجود تسهیلات مناسب، سریعتر می توانیم برنامه های خود را پیاده سازی کنیم و البته در همین زمینه پروانه کشت گل نرگس در سال جاری از سوی مدیریت جهاد کشاورزی به ما اعطا شده است.
این کشاورز موفق با اشاره به برنامه های دیگر خود خاطرنشان کرد: از دیگر فعالیت هایی که مد نظر داریم، کشت گیاه دارویی گل گاوزبان است و این را به کشاورزانی که قصد فعالیت در عرصه های جدید را دارند توصیه می کنیم.
به گفته وی، بازار فروش و تقاضا برای گل گاوزبان همیشه وجود دارد، اما گل نرگس در یک مقطع زمانی خاص مشتری داشته و پس از گذشت زمان از کیفیت مطلوب خود فاصله می‌گیرد.
وی افزود: گیاهان دارویی به صورت خشک و حتی پودر شده قابل استفاده هستند و فاسد نمی شوند.
مسئول بخش باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان آزادشهر در این خصوص گفت: برای کشت گل نرگس در آزادشهر درخواست تسهیلاتی نشده است ولی برای آبیاری این مزرعه تجهیزاتی به صورت بلاعوض اعطا شده است.
اسماعیل صابری افزود: برای موفقیت این زوج کشاورز، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان در اموری همچون نظارت های مستمر، ارائه مشاوره های کارشناسی و راهکارهای مناسب برای توسعه پروژه کشت نرگس به صورت رایگان همکاری کرده است.
صابری با اشاره به حمایت از اینگونه فعالیت ها گفت: برای حمایت و توسعه انواع پروژه هایی که باعث اشتغالزایی و کارآفرینی می شود، طرح های حمایتی داریم و حتی در ابعاد کوچک نیز مدیریت جهاد کشاورزی از ایده های نو پشتیبانی می کند.
مسئول بخش باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان آزادشهر خاطرنشان کرد: استفاده از گل نرگس منحصر به فروش بموقع گل است زیرا صنایع تبدیلی آن همچون اسانس گیری برای استفاده از عطر این گل و یا خواص دارویی احتمالی آن در کشور وجود ندارد.
صابری با بیان اینکه علاقه مندان پرورش گل نرگس باید ابتدا از بازار فروش گل های خود اطمینان حاصل کنند زیرا عمر این گل چندان طولانی نیست و باید به سرعت به بازار عرضه شود، یادآور شد: علاقه مندان می توانند برای کشت انواع گل های پیازی با مشورت مدیریت جهادکشاورزی شهرستان آزادشهر اقدام کنند.
9433/1860
خبرنگار: علی اصغر قزل سفلو ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.