خشکسالی و برداشت های بی رویه از منابع آبی زیر زمینی اگرچه سال هاست زنگ خطر کمبود منابع آبی و بحران آن را در اقصی نقاط کشور و نیز استان گلستان به صدا درآورده اما هنوز به نظر می رسد مورد توجه جدی مسئولان و مردم قرار نگرفته است.
با این حال، توجه به این هشدارها شامل مردم و مسئولانی است که منابع تامین آب مثل چاه ها و سدها را دارند اما مناطقی از کشور مانند شهرستان مرزی مراوه تپه درمنتهی الیه شرق استان گلستان نیز وجود دارد که تنها امید و چشم مردم و مسئولان آن برای تامین آب شرب مورد نیازشان به آسمان و بارش نزولات آن دوخته شده است.
افزون بر 60 هزار نفر از مردم این دیار ایران اسلامی که بیشتر در مناطق کوهستانی و مرتفع سکونت دارند، به جز آب باریکه ای که از چند دهنه چشمه کوچک و برخی منابع آبی سطحی تامین می شود، به دلیل بافت زمین و سنگلاخی بودن در بیشتر مناطق آن امکان دسترسی به منابع آب زیر زمینی با حفر چاه های عمیق و نیمه عمیق ندارند.
با این حساب اگر بارش نزولات آسمانی در سالی کم شود مردم این دیار تابستانی سخت در پیش خواهند داشت، مضاف بر اینکه هم اکنون نیز تامین آب و آبرسانی به مناطق کوهستانی مراوه تپه با مشکلات جدی مواجه است.
مدیر امور آب و فاضلاب روستایی مراوه تپه دراین خصوص به ایرنا، گفت: این شهرستان 105 روستای دارای کد شناسایی و دو نقطه شهری دارد و درمجموع 76،3 درصد جمعیت از نعمت آب شرب بهره مند هستند.
سیدمحمود زین الدین بابیان اینکه مراوه تپه شرکت آب و فاضلاب شهری ندارد و همه مسائل مربوط به تامین آب شرب و آبرسانی به نقاط جمعیتی بر عهده آب و فاضلاب روستایی است، افزود: این شهرستان از دو بخش مرکزی با 55 روستا و یک نقطه شهری و بخش گلیداغ با 50 روستا و یک نقطه شهری تشکیل شده است.
وی اضافه کرد: درحال حاضر میزان بهره مندی از آب شرب سالم در بخش مرکزی 87،5 درصد و دربخش کوهستانی گلیداغ 63،8 درصد است و به بقیه روستاها با چهار دستگاه تانکر سیار آبرسانی می شود.
زین الدین تصریح کرد: هم اکنون به 24 روستای فاقد آب شرب به صورت سیار و هر هفته یک بار آبرسانی می شود و سرانه تخصیصی آب به هر نفر دراین مناطق تنها 20 لیتر در شبانه روز است.
مدیر امور آب و فاضلاب روستایی مراوه تپه مهمترین مشکل تامین آب شرب این شهرستان مرزی و کوهستانی را نداشتن منابع آب زیر زمینی، پراکندگی روستاها و در ارتفاع قرار گرفتن مناطق جمعیتی برشمرد و گفت: در برنامه چشم انداز تامین آب شرب این شهرستان دو منبع شامل سد 'نرماب چهل چای' مینودشت برای بخش مرکزی و تکمیل مجتمع آبرسانی 'زاو' برای بخش گلیداغ پیش بینی شده است.
زین الدین افزود: تکمیل این دو منبع آبی به چند صد میلیارد تومان اعتبار از منابع ملی نیاز دارد که باید مورد پیگیری جدی مسئولان گلستان قرار گیرد تا مشکل کمبود آب مراوه تپه و دیگر شهرهای واقع در شرق این استان رفع گردد.
وی ادامه داد: درحال حاضر بیشترین مشکل کمبود آب شرب شهرستان مراوه تپه مربوط به بخش کوهستانی آن یعنی گلیداغ است که 63،8 درصد جمعیت حدود 27 هزار نفری آن از نعمت آب شرب بهره مند هستند و به 18 روستای بدون آب با جمعیت تقریبی هفت هزار نفر با تانکر آبرسانی می شود.
مدیر امور آب و فاضلاب روستایی مراوه تپه خاطرنشان کرد: رفع مشکل آب شرب این بخش با تکمیل مجتمع آبرسانی زاو که تامین آب شرب 30 روستای این بخش درآن پیش بینی شده محقق می شود.
زین الدین گفت: تکمیل این پروژه که مشترک بین دو شهرستان کلاله و مراوه تپه است، در حوزه این شهرستان به حداقل یک هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و تاکنون فقط یک روستای بخش گلیداغ مراوه تپه از نعمت آب از محل این مجتمع برخوردار شده است.
وی افزود: بخشی از آب مورد نیاز مردم این بخش کوهستانی از برخی چشمه های کوچک با مجموع دبی سه لیتر در ثانیه تامین می شود درحالی که نیاز آب شرب این بخش حداقل 10 لیتر در ثانیه است.
زین الدین با نامناسب دانستن وضعیت آب شرب شهرستان مراوه تپه، اضافه کرد: تنها امید مردم این دیار بارش نزولات آسمانی است که اگر بموقع و به اندازه نبارد، با مشکلات جدی مواجه می شوند.
درهمین پیوند فرماندار مراوه تپه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بیشترین مشکل این شهرستان در بحث تامین آب شرب مربوط به کمبود منابع آبی است که همین امر سبب شده تا به 25 روستا با تانکر آبرسانی شود.
اسماعیل تاجی افزود: هرساله از محل منابع شهرستانی مبلغ 50 میلیارد ریال اعتبار برای تامین آب شرب و زیرساخت های آن اختصاص می یابد و به همین میزان نیز از منابع ملی تامین می گردد تا مردم مشکلات کمتری را تحمل نمایند.
وی گفت: درحال حاضر با همکاری شرکت آب و فاضلاب روستایی، زیرساخت ها، احداث مخازن و شبکه آبرسانی در بسیاری از روستاهای مراوه تپه بویژه روستاهای بالای 500 نفر جمعیت فراهم شده اما مشکل اصلی در روستاهای کوچک و دور افتاده است که نیاز به تانکر آبرسانی داریم.
تاجی با بیان اینکه هم اکنون با استفاده از دو تانکر آبرسانی متعلق به مراوه تپه و دو تانکر کمکی از شهرستان کلاله به روستاهای بدون آب این شهرستان آبرسانی می شود، اضافه کرد: در شرایط فعلی حداقل به سه تانکر آبرسانی دیگر نیاز داریم که با رایزنی های انجام شده قرار است یک تانکر ازسوی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا سپاه پاسداران تامین شود.
وی تصریح کرد: زیرساخت ها و شبکه آبرسانی در چند روستای مراوه تپه نیز در حال اجرا است و تا ماه مبارک رمضان امسال به شبکه آبرسانی وصل و از مجتمع آبرسانی زاو شرقی تامین آب می شوند.
فرماندار مراوه تپه ادامه داد: رایزنی هایی با برخی کشاورزان مراوه تپه که منابع آبی دارند شده تا برای تامین بخشی از نیاز آب شرب مناطق روستایی با شرکت آب و فاضلاب روستایی همکاری نمایند.
تاجی ابراز امیداوری کرد، با تکمیل مجتمع آبرسانی زاو مراوه تپه و سد نرماب و چهل چای شهرستان مینودشت، مشکل کمبود آب شرب مردم این شهرستان مرزی مرتفع شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گلستان نیز دراین خصوص به خبرنگار ایرنا، گفت: اقدامات خوبی در سال های اخیر برای ایجاد زیرساخت ها و نیز شبکه آبرسانی در مراوه تپه انجام شده و جمعیت قابل توجهی از مردم این شهرستان مرزی از نعمت آب شرب برخوردار هستند.
مهدی شیکبافر افزود: برای رفع کامل مشکل کمبود آب شرب در مراوه تپه بویژه روستاهای بدون آب این شهرستان نیاز به تکمیل پروژه ملی مجتمع آبرسانی زاو است که نقشه و پلان آن نیز تهیه شده است.
وی با بیان اینکه تکمیل مجتمع آبرسانی زاو و خطوط انتقال آن به حداقل 700 تا 800 میلیارد ریال اعتبار ملی نیاز دارد، اضافه کرد: پیگیری های لازم در این مورد انجام شده ولی نیازمند کمک و همراهی مسئولان گلستان و نمایندگان مجلس است.
معاون مهندسی توسعه شرکت آب و فاضلاب روستایی گلستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: باتوجه به محدودیت های منابع مالی و بودجه ای و تخصیص های پایین آن در سال های اخیر، باید برای تکمیل چند مجتمع آبرسانی استان از جمله مجتمع زاو بخش گلیداغ مراوه تپه از سایر سرفصل های منابع مالی ملی، اعتبار پیش بینی شود.
امیر هوشنگ رسولی افزود: اگرچه در سال گذشته از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی مبلغ 200 میلیارد ریال اعتبار برای استان گلستان پیش بینی شد که تاکنون 70 درصد آن نیز تخصیص یافته است، اما صرفا برای مجتمع زاو گلیداغ باید اعتبارات ویژه تعریف شود.
وی اضافه کرد: مشکل اصلی کم آبی در برخی مناطق روستایی شهرستان مرزی مراوه تپه کمبود منابع آبی است که با تکمیل مجتمع آبرسانی زاو گلیداغ که به اعتبارات ملی نیاز دارد، این مشکل رفع می شود.
شهرستان مرزی مراوه تپه با افزون بر 60 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه شرق استان گلستان واقع است.
1860/3039/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.