مردم این دیار که از قوم ترکمن با فرهنگ، آداب و رسوم خاص خود هستند، از روزهای قبل در حال آماده سازی فضاهای مناسب و برپایی آلاچیق های زیبا و سنتی ترکمن برای استقبال و پذیرایی از مسافران نوروز 97 هستند.
در کنار فرهنگ و آداب و رسوم مردم ترکمن، برخی جاذبه های طبیعی و مناطق گردشگری در بخش مرزی داشلی برون که با سه هزارو 800 کیلومتر مربع وسعت، بزرگترین بخش در استان گلستان است، برای بازدید مسافران نوروزی آماده شده است.
سه تالاب بین المللی به نام های آلاگل، آلماگل و آجی گل، گمرک و بازارچه مرزی، بقعه ملاعلی عطا دانشمند، رودخانه اترک و مراتع سرسبز و زیبا و به همراه دشت های وسیع که در فصل بهار و ایام نوروز سرسبز شده و جلوه های زیبایی پیدا می کنند، از جمله جاذبه های گردشگری این منطقه محسوب می شود.
آب و هوای بخش مرزی داشلی برون گنبدکاووس که یک نقطه شهری و 30 روستا با مجموع 25 هزار نفر جمعیت دارد، در فصل بهار معتدل است و مناظر زیبای طبیعی آن می تواند درقاب دوربین مسافران به عنوان خاطرات خوش سفر ثبت و ضبط گردد.
رییس کمیته گردشگری مرزی ستاد هماهنگی خدمات سفر گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، از فراهم بودن شرایط و امکانات لازم برای استقبال و پذیرایی از مسافران و گردشگران نوروزی در بخش مرزی داشلی برون این شهرستان خبر داد.
سرهنگ محمدرضا سراوانی گفت: این کمیته با همکاری بخشداری، شهرداری، دهیاران و شوراهای اسلامی بخش داشلی برون دهها آلاچیق (مسکن سنتی ترکمنی) درسه نقطه شامل حاشیه بازارچه مرزی، سه راهی تنگلی به گمرگ و سه راهی اینچه برون برپا می کند.
وی افزود: در این ایستگاه ها غرفه های عکاسی با لباس محلی، با اسب و شتر و صنایع دستی و زیورآلات، پذیرایی از مسافران با نان، شیرینی و غذاهای محلی قوم ترکمن، ویزیت رایگان، راهنمای مسافران و نمازخانه برپا می شود.
سرهنگ سراوانی اضافه کرد: علاوه بر این برنامه ریزی لازم برای بازدید مسافران نوروزی از گمرگ و نقطه صفر مرزی انجام شده که درصورت نهایی شدن، این برنامه اجرایی می شود.
وی، برگزاری جشن های نوروزی و برنامه های هنری و فرهنگی باحضور هنرمندان ترکمن و غیرترکمن و برپایی تور بازدید از جاذبه ها و مناطق گردشگری بخش مرزی داشلی برون، هر روزه توسط مجری طرح که زیر نظر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان فعالیت دارد، را از دیگر برنامه های پیش بینی شده برای گردشگران نوروزی در این بخش مرزی برشمرد.
فرمانده هنگ مرزی اترک گلستان، پیش بینی 22 اتاق با امکانات اولیه زندگی برای اسکان مسافران در خوابگاه دانش آموزی شهر اینچه برون را از دیگر برنامه های کمیته گردشگری مرزی شهرستان گنبدکاووس ذکر کرد و گفت: درایام نوروز گذشته، تعداد 197 نفر دراین اتاق ها اسکان یافته بودند.
سرهنگ سراوانی افزود: در ایام تعطیلات نوروزی 97 یک جشنواره فرهنگی و هنری در یازدهم فروردین با اجرای برنامه های مفرح و شاد از جمله اجرای موسیقی محلی و بازی های بومی و محلی توسط شورای بخش داشلی برون برگزار می شود.
وی، آمار ورود مسافران تعطیلات نوروز 96 به بخش مرزی داشلی برون و بازدید از جاذبه های گردشگری آن را درمجموع حدود 126 هزار نفر اعلام و ابراز امیدواری کرد در تعطیلات پیش رو، این آمار بیشتر شود.
سرهنگ سروانی اضافه کرد: درتعطیلات نوروز 96 حدود 66 هزار نفر از بازارچه و گمرگ مرزی، 40 هزار نفر از بقعه ملاعلی عطا دانشمند و حدود 20 هزار نفر از سه تالاب بین المللی بخش مرزی داشلی برون گنبدکاووس بازدید کردند.
وی بابیان اینکه مسافران نوروز 96 درمجموع با 37 هزارو 528 دستگاه خودرو از منطقه مرزی داشلی برون و جاذبه های آن بازدید کرده بودند، اظهار کرد: علاوه بر این حدود پنج هزار مسافر ترکمنستانی نیز در قالب تجارت چمدانی از مرز اینچه برون گنبدکاووس وارد این منطقه مرزی شدند.
فرمانده هنگ مرزی اترک گلستان همچنین گفت: نیروهای مرزبانی در تعطیلات نوروزی و با هدف حفظ اقتدار و امنیت مرزی و تامین امنیت مسافران و گردشگران، فعالیت های کنترل مرزی را تشدید می کنند.
هنگ مرزی اترک گلستان، مسئولیت حراست از مرزهای زمینی جمهوری اسلامی ایران با کشور ترکمنستان را درمحدوده این استان به طول تقریبی 350 کیلومتر برعهده دارد و مقر آن در شهرستان 350 هزار نفری گنبدکاووس واقع درشرق گلستان است.
/3039/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.