یک کارشناس ارشد زراعت جهادکشاورزی مینودشت درشرق استان گلستان دراین پیوند بر رعایت توصیه های فنی کاشت انواع نهال ازسوی کشاورزان ، باغداران و مردم برای پیشگیری از خشک شدن آن تاکید کرد.
مرضیه رشیدپور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به فرارسیدن فصل غرس انواع نهال اظهارکرد: رعایت چند توصیه فنی برای پیشگیری از خشک شدن نهال ها بویژه نهال هایی که ریشه آنان در هنگام کندن برای انتقال به مکان جدید آسیب دیده، ضروری است.
وی افزود: کشاورزان یا افرادی که قصد غرس نهال در اراضی زراعی، باغی و فضای سبز شهری و روستایی یا منازل خود را دارند، در صورت مشاهده آسیب دیدگی در ریشه نهال ها باید نسبت به عمل 'پرالیناژ' یعنی آغتشه کردن ریشه به مواد چسبنده و ضد عفونی کننده اقدام نمایند.
رشیدپور اضافه کرد: برای انجام این عمل باید لایه ای از کود حیوانی و خاک رس آماده و درمحل کاشت نهال ریخته تا ریشه آسیب دیده به این مواد چسبیده و از خشک شدن آن جلوگیری شود.
وی تصریح کرد: خاک رس و پهن به ریشه می چسبد و موجب ترمیم زخم های ریشه، حفظ رطوبت اطراف و تامین مواد غذایی اولیه مورد نیاز ریشه می شود.
به گفته این کارشناس زراعت؛ حافظت فیزیکی از ریشه ها و جلوگیری از خشک شدن آن، ایجاد لایه بین ریشه ها و خاک اطراف، استفاده ریشه های جوان از خاصیت رطوبت گیری کود حیوانی و تحریک به ریشه زایی بیشتر، ضدعفونی شدن و خشک نشدن نهال ها از مهمترین اهداف در 'پرالیناژ' کردن ، است.
وی ادامه داد: برای ضد عفونی کردن ریشه نهال ها درمقابل قارچ ها، می توان از سم قارچ کش نیز استفاده کرد و به این منظور هنگام آماده کردن مخلوط کود حیوانی با خاک رس، مقداری سم نیز به این مخلوط اضافه شود.
گلستان یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت دارد که کمتر از نیمی از آنان روستا نشین هستند، این استان از قطب ها در تولیدات بخش کشاورزی و باغی کشور است.
/3039/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.