نوربخش داداشی در اطلاعیه ای خطاب به دستگاه های اجرایی استان که نسخه ای از آن به ایرنا نمابر شد ،اظهار کرد: براساس آخرین الگوهای پیش یابی از عصر امروز گلستان تحت تاثیر جریانات شمالی قرار می گیرد که پیامد آن کاهش تدریجی دما و در بعضی از ساعات افزایش ابر خواهد بود.
وی بیان کرد: با ادامه فعالیت این سامانه از اواسط روز شنبه با تقویت جریانات سرد شمالی برای مناطق مختلف استان گلستان باران ،وزش باد شدید ،در ارتفاعات بارش برف و در برخی از مناطق مه پیش بینی می شود.
داداشی افزود: روز یکشنبه هفته آینده با تداوم کاهش دما علاوه بر نواحی کوهستانی، بیشتر مناطق استان شاهد ریزش برف خواهد بود.
وی ادامه داد: در روز شنبه اختلال در ترددهای جاده ای در مناطق کوهستانی و برای یکشنبه در همه جاده های استان پیش بینی می شود.
از سوی دیگرهواشناسی وضعیت جوی روز جمعه استان را قسمتی تا نیمه ابری بتدریج با افزایش ابر ،همراه با بارش پراکنده باران، وزش باد و مه صبحگاهی اعلام کرد.
هوای گرگان مرکز گلستان هم اینک ابری، دما 10 درجه سانتیگراد و سرعت باد 10 کیلومتر بر ساعت از سمت شمال شرقی است.
هواشناسی همچنین به کشاورزان گلستانی توصیه کرد با توجه به پیش بینی شروع بارش از شنبه، در روز‌های آینده نسبت به سم پاشی مزارع خود برای کنترل عوامل خسارت زا ،علف‌های هرز، آفات و بیماری‌ها اقدام کنند.
به گزارش ایرنا استان گلستان با وجود قرار گرفتن در نوار شمالی کشور و هم مرز با استانهای پربارانی مانند گیلان و مازندران، با کمبود منابع آبی و نیز خشکسالی مواجه بوده و میزان بارش های آن در سال های اخیر با کاهش شدید روبه رو شده است.
براساس اعلام معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان، بارش های امسال نسبت به سال گذشته حدود 10 درصد کاهش دارد که یکی از پیامدهای آن کاهش 64 درصدی آب مخازن سدهای گلستان است.
به نظر می رسد افزایش روند کاهش بارش ها و در نتیجه کمبود منابع آبی در آینده به تغییر الگوی کشت و خودداری کشاورزان از تولید محصولاتی مانند شالی که به آب زیاد احتیاج دارد ،ختم شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان نیز چندی قبل گفته بود کشاورزان برای صرفه جویی در مصرف آب از کشت محصولات پرآب طلب خودداری کنند.
3091 /1648
خبرنگار: میثم محسنی **انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.