به گزارش خبرنگار ایرنا علیرضا مهاجر روز چهارشنبه در سی و دومین جشنواره انتخاب و معرفی نمونه های بخش کشاورزی استان گلستان در گرگان اظهار کرد: فرمایش رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی درحال یکساله شدن است و ضرورت دارد سرمایه گذاری برای عملیاتی شدن این توصیه ها بیشتر شود.
وی افزود: باید از همه ظرفیت های بخش کشاورزی به خوبی استفاده کرد تا منویات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی با سرعت و جدیت بیشتری محقق شود.
.
*زراعت پنبه سرمایه گذاری برای ایجاد شغل
مهاجر با اشاره به اینکه زراعت پنبه درکشور فرصتی برای تولید، صادرات و ایجاد اشتغال است، گفت: متاسفانه امروز از کشور صادر کننده پنبه به وارد کننده این محصول تبدیل شده ایم.
وی افزود: از سوی دیگر در پی منحل شدن سازمان پنبه کشور، 114 واحد پنبه پاک کنی و صنایع وابسته تعطیل و از بین رفت.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: با از بین رفتن زراعت پنبه، تناوب زراعی مناسب برای گندم و جو نداشتیم و هر سال راندمان تولید غلات کاهش می یابد.
به گفته وی؛ زراعت پنبه فرصتی برای ایجاد شغل و افزایش درآمد مردم بوده و برای توسعه این کشت باید سرمایه گذاری دو چندان شود.

*تلاش برای خودکفایی در تولید دانه های روغنی
مشاور وزیر و مجری طرح دانه های روغنی جهادکشاورزی همچنین گفت که این وزارتخانه برای رسیدن به خودکفایی در تولید دانه های روغنی تلاش دارد و در این پیوند برنامه توزیع دستگاه کارنده، تهیه بذر مناسب، پرداخت به موقع بهای محصول و سرمایه گذاری در طرح های تحقیقاتی برای توسعه کشت سویا، آفتابگردان، گلرنک و کنجد را به اجرا در آورده است.
مهاجر افزود: تاکنون دو هزار و 500 دستگاه کارنده داخلی بین کشاورزان توزیع شده است، قیمت وارداتی این دستگاه یک میلیارد و 200 میلیون ریال بوده که با داخی آن قیمت 180 تا 230 میلیون ریال در اختیار متقاضی قرار می گیرد.
به گفته وی؛ دولت سال قبل برای خرید هر دستگاه 75 میلیون ریال و امسال 50 میلیون ریال کمک بلاعوض به کشاورز پرداخت می کند.
وی در ادامه با بیان اینکه زراعت کنجد در کشور سنتی و کاشت، داشت و برداشت آن با استفاده از ماشین امکان پذیر نبود، گفت: به همت کارشناسان مراکز تحقیقات جهادکشاورزی از جمله در استان گلستان زمینه برداشت این محصول با کمباین فراهم شده است.
مهاجر اضافه کرد: کنجد محصولی است که 50درصد روغن دارد و نقش به سزایی در خودکفایی کشور در این حوزه خواهد داشت.
وی در خصوص کشاورزی گلستان نیز گفت: این استان با توجه به خاک مناسب، آب و اقلیم مطلوب فرصت خوبی برای رونق کشاورزی در کشور دارد که باید برای استفاده بهینه از این ظرفیت سرمایه گذاری بیشتری شود.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: گلستان در بخش زراعت کلزا امسال بیش از 60 هزار هکتار زیر کشت دارد که اگر به خوبی زمین آماده، آبیاری در زمان خود انجام و به توصیه های کارشناسان توجه وعمل شود نقش موثری در تامین نیاز کشور به روغن دارد.
به گزارش ایرنا در این جشنواره از 53 نفر تولیدکنندگان و بهره برداران برتر بخش کشاورزی استان گلستان که سه نفر از آنها نمونه ملی بودند، تقدیر شد.
استان مرزی گلستان یک میلیون و 869 هزار و 819 نفر جمعیت دارد و اقتصاد آن بر پایه کشاورزی، دامپروری و تا حدودی ماهیگیری استوار است.
6204/1648
خبرنگار: علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.