صادقعلی مقدم روز سه شنبه به مناسبت روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هنوز 128 هزار واحد مسکونی روستایی در گلستان باید مقاوم سازی شود.
وی با اشاره به اینکه روند ساخت و سازهای شهری در سطح استان نگران‌ کننده است، اضافه کرد: اگر در شهر گرگان زلزله ‌ای رخ دهد و مردم بخواهند از منازل خود خارج شوند جایی برای ایستادن به‌ عنوان نقطه امن در شهر وجود ندارد که این موضوع باید در کمیسیون ها و کارگروه های تخصصی مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد و راهکاری اندیشیده شود.
مقدم گفت: همان‌ گونه که مردم ما در بحث زلزله نسبت به مقاوم ‌سازی اهمیت می‌ دهند باید به معماری و چیدمان‌ های داخلی توجه داشته باشند تا مشکلی پیش نیاید.
وی افزود: در بسیاری ازمواقع هنگام بروز زلزله افراد و خانه آنها دچار خسارت نمی‌ شود اما به دلیل جاگذاری و چیدمان نامناسب، وسایل منزل پرت شده و باعث خسارت جانی و مالی می‌ گردد.
به گزارش ایرنا و براساس تحقیقات مرکز زلزله‌ نگاری ایران، گلستان روی گسل فعال «خزر» قرار گرفته، با این حال بررسی ها نشان می دهد ساخت و سازها در استان غیر اصولی است و آماری از تاب آوری شهرها در برابر زلزله وجود ندارد.
این گسل به طول ۵۵۰ کیلومتر از شهرستان لاهیجان در استان گیلان شروع شده و تا جنوب شهرستان گنبدکاووس در شرق گلستان ادامه دارد.
نتایج یک تحقیق نشان می‌ دهد که بسیاری از زمین ‌لرزه‌ ها و پس‌ لرزه ‌های شهرهای استان پیامد فعالیت این گسل است.
براساس آمار ارائه ‌شده از سوی مدیریت بحران گلستان، سال گذشته ۵۰۰ زمین‌ لرزه در استان رخ داد، اگرچه خسارتی در پی نداشته، اما زنگ خطر جدی محسوب می‌ شود.
مدیر کل دفتر مدیریت بحران استانداری گلستان با بیان اینکه پیشرفت زیادی برای برنامه‌ ریزی در مقابله با زلزله نداشته‌ ایم، گفت: حساسیت‌ ها نسبت به این مساله مقطعی است و فقط به هنگام وقوع یک زلزله شدید در استانی دیگر به ناگاه همه توجه‌ ها به خطرات احتمالی وقوع این حادثه معطوف می‌ شود و پس از مدتی دوباره افول می‌ کند.
مقدم ادامه داد: افزایش حاشیه‌ نشینی با پیامد ساختمان ‌های غیرمقاوم، غیرقانونی و مهندسی نشده از معضلاتی است که در یک دهه اخیر گلستان دچار شده است.
وی افزود: هیچ قانون و برنامه ‌ای برای کاهش مهاجرت ‌ها و حاشیه‌ نشینی در برخی شهرهای استان اعمال نشده و با توجه به مشکلات اقتصادی در برخی استانها این مهاجرت به همراه اسکان ‌های غیرقانونی و با توسعه حاشیه ‌نشینی همچنان ادامه دارد.
مقدم با بیان اینکه بیشتر ساخت‌ و سازها در مناطق پرخطر انجام می‌ شود، بیان کرد: بارگذاری به روی شیروانی از جمله مشکلات ساخت‌ و ساز است که در هیچ جای دنیا مرسوم نیست، زیرا این قسمت از سازه‌ ها جزو بخش های پرخطر ساختمان‌ محسوب می شود.
وی ادامه داد: ساخت ‌و سازهای غیرقانونی، صدور پروانه ساخت برای سازه ‌های غیراصولی و صدور مجوز برخی تغییر کاربری‌ ها در مناطق ییلاقی استان که به شدت افزایش یافته، از نمونه ‌های پرخطر به هنگام زلزله ‌های احتمالی است که امدادرسانی را با مشکل روبرو خواهد کرد.
مدیرکل مدیریت بحران گلستان یکی از راهکارهای کاهش آسیب به هنگام زلزله را اطلاع‌ رسانی و آگاه سازی شهروندان نسبت به راهکارهای کاهش آسیب های زلزله عنوان کرد و گفت که چنانچه شهروندان نسبت به این حادثه آگاهی پیدا کنند، به راحتی می‌ توانند جان خود را نجات دهند.
مقدم ادامه داد: بیشترین تلفات و آسیب‌ های ناشی از زلزله به دلیل وحشت مردم از آن و خروج غیر اصولی از منازل و فضاهای سرپوشیده است.
3014/1648
خبرنگار: مجید میهن دوست ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.