به گزارش خبرنگار ایرنا، در این همایش علمی مدیر کل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش با تبیین برنامه تعالی مدیریت مدرسه به مدیران حاضر در همایش گفت: چیستی برنامه تعالی مدیریت مدرسه و اینکه چه اقداماتی در مدرسه باید انجام شود تا در چارچوب این برنامه حرکت شود، دو سئوال کلیدی در خصوص این برنامه است که پاسخ به آنها راهگشای اجرای درست این برنامه در مدارس است.
عظیم محبی با تشریح محورهای برنامه تعالی مدیریت مدرسه گفت: مدیریت و رهبری، استراتژی مدرسه، مشارکت اولیا، نظام یادگیری، مشارکت دانش آموزان، مشارکت دبیران، توانمندسازی نیروی انسانی، پیشگیری، ایمنی ، سلامت و تربیت بدنی و مدیریت امور اجرایی از جمله محورهای این طرح است که در سه بخش کلی قابل دسته بندی است.
وی افزود: در برنامه تعالی مدیریت مدرسه، ویژگی های یک مدرسه با کیفیت و استاندارد مشخص شده و بر اساس این طرح امکان خودارزیابی مدرسه از نحوه عملکرد هریک از فعالیت ها و نیز چارچوب برنامه عمل مدارس مشخص شده است.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش، فراهم بودن امکان نظارت و خودارزیابی پایانی برای مدیران مدارس و نیز امکان نظارت و ارزیابی فعالیت مدارس در بخش های مختلف برای مناطق آموزش و پرورش را از دیگر ویژگی های برنامه تعالی مدیریت مدرسه ذکر کرد.
وی در ادامه سخنان خود در این همایش علمی و آموزشی، به تشریح مسئله کیفیت در مدارس پرداخت و گفت: کیفیت در نتایج مدرسه شامل رضایت دانش آموزان، کارکنان و اولیای دانش آموزان است و کیفیت در نتایج عملکرد دانش آموزان نیز مواردی همچون مهارت های علمی و پژوهشی، مهارت های زندگی و شغلی همراه با اخلاق و ارزش های دینی را در برمی گیرد.
به گزارش ایرنا، در این همایش معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان گلستان نیز در سخنانی گفت: باید به سمتی برویم که مدرسه، آموزشگاه و کلاس درس به مرکز اصلی تعلیم و تربیت تبدیل شود و اعتقادمان بر این است که همه منابع و فرصت های تصمیم گیری در حوزه آموزشگاه معنا پیدا کند.
ابراهیم حاجیلری با تاکید بر اینکه مدرسه باید مرجع تصمیم گیری در امر تعلیم و تربیت باشد، افزود: این امر زمانی معنا پیدا می کند که فعالیت های مدارس مبتنی بر برنامه باشد و برنامه تعالی مدیریت مدارس در پی طراحی ساختار و نظامی برای این امر است.
وی با تشریح شاخص های شایستگی مدیران مدارس از نظر عمومی و فنی و تخصصی گفت: برنامه تعالی مدیریت مدارس فرصتی را ایجاد می کند تا با برنامه و شاخص هایی استاندارد که قابلیت اندازه گیری و دفاع از عملکرد را دارند، به مدیریت مدرسه بپردازیم.
در این همایش علمی و آموزشی که در سالن اجتماعات خانه معلم گنبدکاووس برگزار شد، مدیران مدارس مجری برنامه تعالی مدیریت مدرسه از شهرستان های مینودشت، کلاله، مراوه تپه و گنبدکاووس حضور داشتند.
1860
انتشار دهنده: تاج محمد شیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.