حسینقلی قوانلو روز چهارشنبه در حاشیه تجلیل از خبرنگاران فعال همایش استانی تقدیر از حامیان حقوق مصرف کنندگان در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: حضور اعضای کمیسیون و آگاهی آنان از ظرفیت منطقه اینچه برون و با توجه به قول رییس مجلس شورای اسلامی پیش بینی می کنیم که لایحه منطقه آزاد اینچه برون از سوی نمایندگان تصویب و آرزوی مردم گلستان محقق شود.
به گفته وی؛ اکنون کمیسیون اقتصادی مجلس درحال تکمیل اطلاعات موردنیاز از منطقه آزاد اینچه برون است و اعضای آن قول مساعد مبنی بر تصویب و ارائه لایحه آن طی 30 تا 45 روز را در صحن مجلس شورای اسلامی داده اند.
به گزارش ایرنا ایجاد منطقه آزاد اینچه برون از جمله مصوبات سفر رییس جمهوری در سال 93 به استان گلستان است.
شهر مرزی اینچه برون از توابع گنبدکاووس در فاصله 80 کیلومتری شمال این شهرستان به سبب داشتن بازارچه و گمرک مرزی فعال در حوزه مبادلات تجاری و ترانزیت کالا و عبور خط آهن ایران- ترکمنستان - قزاقستان از آن به عنوان منطقه راهبردی در استان گلستان محسوب می شود.

*صادرات حدود 100 میلیون دلار کالا از گمرکات گلستان
قوانلو همچنین گفت: در هفت ماه امسال 99 میلیون و 371 هزار دلار کالا از گمرکات استان به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل هشت درصد کاهش دارد.
وی با اشاره به کاهش هشت درصدی صادرات از گمرکات استان دلایل آن را کمتر شدن صدور گوشت مرغ به دلیل بروز آنفلوآنزا در ابتدای امسال، بسته شدن مرز عراق در ایام اربعین حسینی و تثبیت نبودن بازار در ترکمنستان بیان کرد و افزود: این اداره کل برای رونق صادرات کالا از استان پیگیر اجرای طرح جایگزین بازارهای صادراتی و ایجاد تنوع در بازار هدف است.
به گفته وی؛ بازار عمده صادرات کالای استان گلستان کشورهای عراق، افغانستان و ترکمنستان هستند و کشور روسیه بازار هدف بعدی است.

*جذب 1400 میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی
قوانلو از جذب یکهزار و 400 میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی با اجرای 66 طرح صنعتی در استان طی هفت ماه نخست امسال خبر داد و افزود: این سرمایه گذاری در بخش صنعت استان به ثمر نشسته است.
به گفته وی؛ پیش بینی می شود تا پایان امسال میزان جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در استان به بیش از دو هزار و 500 میلیارد ریال دربخش های صنعت و معدن افزایش یابد.
وی افزود: مجموع سرمایه بخش خصوصی جذب شده در استان در سال قبل یکهزار و 500 میلیارد ریال بوده است.
قوانلو با اشاره به اینکه عقب ماندگی استان درحوزه صنعت به زودی قابل جبران نیست، تاکید کرد: تنها راهکار رهایی از عقب ماندگی صنعت؛ حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی بوده و باید از ورود آنان استقبال کنیم.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان به ارزش افزوده بخش صنعت هم اشاره کرد و گفت: در ابتدای دولت دهم جایگاه استان 26 بود که امروز به جایگاه 18 ارتقا یافته و ارزش افزوده بخش صنعت گلستان به یک درصد رسیده است.
به گفته وی؛ برای اینکه گلستان به عدد 2.5 درصد ارزش افزوده کشور دست پیدا کند باید تلاش خود را مضاعف کرده تا بتواند عقب ماندگی این بخش را جبران کند.

*61 درصد برنامه ایجاد اشتغال در حوزه صنعت، معدن و تجارت گلستان محقق شد
قوانلو افزود: در هفت ماه نخست امسال 3 هزار و 400 شغل در حوزه صنعت، معدن و تجارت استان محقق شده و 61 درصد از برنامه 5700 شغل این سازمان اجرایی شده است.
رییس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان گلستان نیز با ارائه گزارشی گفت: نظارت و کنترل بازار مانع اجحاف در حوزه حقوق مصرف‌کنندگان می‎شود و در این راستا نظارت بر بازار گلستان افزایش می‌یابد.
موسی الرضا رضایی افزود: حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان گام مهمی برای عدالت اجتماعی محسوب می‎شود و نظارت و کنترل بازار مانع اجحاف بر مصرف‌کنندگان خواهد شد.
وی به طرح نصب قیمت بر روی کالاها اشاره کرد و بر نظارت در حوزه عرضه نان تاکید نمود و گفت: در این راستا باید وزن چانه خمیر لواش 150 گرم و وزن نان تحویلی 110 گرم و وزن چانه خمیر سنگک 650 گرم و وزن تحویلی نان آن ساده 380 و کنجدی 400 گرم باشد.
رضایی به برگزاری سومین دوره همایش حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان نیز اشاره کرد و افزود: مقدمات برگزاری این همایش از بهمن امسال آغاز می شود.
6204/1648
خبرنگار: علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.