داود گیلک روز شنبه به ایرنا اعلام کرد که هدف اصلی از انجام مطالعات سد شصت کلاته، جمع‌آوری آب‌های سطحی رودخانه شصت ‌کلاته با استفاده از احداث سد مخزنی به منظور تأمین آب شرب مورد نیاز شهرهای اطراف به‌ ویژه گرگان، کردکوی، بندر ترکمن و گمیشان و روستاهای مسیر انتقال است.
او تصریح کرد: پیگیری های لازم برای سد شصت کلاته اعم از مصوبه فنی کمیته تخصصی ویژه وزارت نیرو، مجوز سازمان مدیریت بحران، پدافند غیرعامل، حفاظت محیط زیست، جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور، میراث فرهنگی و گردشگری از مراجع مربوطه دریافت شده است و مراحل پایانی اخذ مجوز نهایی کمیسیون تخصیص آب وزارت نیرو نیز در دست پیگیری است که پس از آن سرمایه گذاری در اجرای طرح بررسی می شود.
به گزارش ایرنا در صورت اجرای این طرح، سالیانه 10 میلیون متر مکعب آب شرب شهرهای استان گلستان تامین خواهد شد.
هدف از اجرای این طرح تامین بخشی از نیازهای آب شرب شهر گرگان و شهرهای کردکوی، بندرگز و گمیشان تا سال 1420 است.
با ساخت این سد ، آب رودخانه شصت کلاته به میزان 18 میلیون متر مکعب تنظیم می‌شود.
از اهداف دیگر این طرح تامین آب حوزه صنعت، کنترل سیل و بهبود کشاورزی منطقه است.
محل ایجاد سد شصت کلاته در بالادست روستای سید میران و در فاصله حدود پنج کیلومتری جنوب غرب شهر گرگان است.
رودخانه شصت کلاته به طول تقریبی 43 کیلومتر از دامنه‌های شمالی کوه قل بلاغ سرچشمه گرفته و با عبور از دره‌ها و جنگل‌های کوه جوزبند و سیراب نمودن روستای سید میران به دشت گرگان و مازاد آن به رودخانه قره‌سو می‌ریزد.
گیلک با بیان اینکه در سد قره چای نیز هدف طرح بهبود و توسعه کشاورزی منطقه و تامین آب شرب شهرهای رامیان ، آزادشهر و خان ببین و روستاهای مسیر است، افزود: به دلیل عدم پاسخگوئی مناسب آب های زیرزمینی منطقه از نظر کمی و کیفی، مقرر گردید که آب ذخیره شده سد قره چای رامیان پس از تأمین حقابه های موجود کشاورزی و نیازهای زیست محیطی، برای تأمین آب شرب شهر و روستاهای منطقه اختصاص یابد.
معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای گلستان بیان کرد: برای سد قره چای رامیان مجوز سازمان های مدیریت بحران و پدافند غیرعامل از مراجع مربوطه اخذ شده است و مجوز نهایی تخصیص آب کمیسیون تخصیص آب وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست در دست پیگیری است.
وی؛ هدف از ساخت سد قره چای رامیان را تامین بخشی از آب شرب شهرهای آزادشهر، رامیان، خان ببین، دلند، گلند و روستاهای مسیر و بهبود آبیاری حقابه های دشت های آبخور رودخانه و همچنین کنترل سیلاب به منظور حفاظت از شهرها، روستاها و تاسیسات پایین دست رودخانه قره چای عنوان کرد.
او افزود: حجم مخزن و حجم آب قابل تنظیم این سد به ترتیب 23 و 28.3 میلیون متر مکعب است که بر روی رودخانه قره چای واقع در جنوب شهر رامیان ساخته می شود.
استان گلستان 14 سد مخزنی با ظرفیت دخیره سازی 300 میلیون مترمکعب آب دارد که برای مهار سیلاب، تامین آب آشامیدنی و کشاورزی ساخته و در دست بهره برداری است.
استان گلستان واقع در شمال کشور هفت اقلیم از 13 اقلیم دنیا را در خود جای داده است، این استان در سال های اخیر به دلیل کاهش نزولات جوی و کم توجهی به مصرف بهینه بویژه در حوزه کشاورزی وخانگی با مشکلات بحران آب و خشکسالی مواجه شده است.
6204/1648
تنظیم : علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.