به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر فرهاد بدیعی روز یکشنبه در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی گنبدکاووس اظهار داشت: آمار گزش سگ از 1702 مورد درسال 1390 به 2151 مورد درسال گذشته رسید.
وی تعداد گزش در نیمه نخست امسال را نیز 1174 مورد اعلام کرد و گفت: بیشتر گزش ها نیز توسط سگ های صاحب دار در مناطق روستایی بوده که متاسفانه شب ها سگ ها را رها می کنند.
دکتر بدیعی اضافه کرد: از مجموع افراد گزیده شده در سال های اخیر، دو سوم آن مرد و یک سوم زن بودند و سالانه گزش حدود 500 دانش آموز گزراش می شود.
وی بابیان اینکه هزینه واکسیانسیون و دیگر هزینه های نیروی انسانی برای هر مورد گزش سگ و جلوگیری از بیماری هاری بین پنج تا هفت میلیون ریال می باشد، اضافه کرد: علاوه بر اتلاف سگ های ولگرد باید آموزش های لازم به صاحبان سگ ها برای بستن آن صورت گیرد.
رئیس مرکز بهداشت گنبدکاووس همچنین تعداد اتلاف سگ های ولگرد درنیمه اول امسال را 542 قلاده اعلام کرد و یادآور شد: اتلاف سگ های ولگرد و بستن سگ های صاحب دار به همراه واکسیانسیون آنان باید با هم انجام شود زیرا علاوه بر تهدید سلامت مردم، هزینه های زیادی نیز به بیت المال تحمیل می کند.
به گزارش ایرنا، مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان و مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس نیز دراین جلسه با تاکید بر ضرورت استمرار طرح اتلاف سگ های ولگرد و آموزش به خانواده ها، برلزوم نظارت مستمر بر واحدهای عرصه قلیان و مواد دخانی در این شهرستان نیز تاکید کرد.
دکتر رضا صابری گفت: با بستن برخی واحدهای عرضه مواد دخانی و قلیان، اکنون استعمال قلیان به منازل مسکونی رسوخ کرده و برخی افراد سودجو از واحدهای مسکونی مجهز به دوربین های مداربسته برای عرضه قلیان استفاده می کنند.
وی با اشاره به قانونی بودن ممنوعیت عرضه مواد دخانی و قلیان در اماکن عمومی، افزود: افزایش نظارت ها و اعمال جرایم بیشتر بر متخلفان و ایجاد وحدت رویه برخورد با عرضه این مواد درهمه شهرها و مهمتر از آن آموزش و فرهنگ سازی برای پیشگیری از استعمال قلیان باید مورد توجه قرار گیرد.
دکتر صابری همچنین از ابلاغ دستورالعمل نظارت بر عطاری ها و ماست بند های سنتی خبر داد و گفت: از این پس نظارت بر عطاری ها به صورت مستمر و باحضور نماینده انتظامی انجام خواهد شد و ماسب بند های سنتی نیز باید بر روی ظروف عرضه ماست برچسب یا شناسانه واحد تولیدی و تاریخ تولید و انقضا بزنند.
به گزارش ایرنا، عبدالقدیر کریمی فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز در دقایقی که درجلسه بود با تاکید برضرورت نظارت و برخورد جدی با صاحبان اماکن عرضه مواد دخانی و قلیان، گفت: درکنار نظارت ها و برخوردها باید مباحث آموزشی و پیشگیرانه نیز مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش ایرنا، معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز دراین جلسه حوزه بهداشت و سلامت افراد جامعه را از حوزه های بسیار مهم اجتماعی دانست و برلزوم توجه ویژه متولیان این حوزه و نیز همکاری دیگر ادارات و نهادها در ارتقای سلامت جامعه تاکید کرد.
فرهاد شیبک گفت: امروز عرضه قلیان از آسیب های اجتماعی جدی است که بایستی برای کنترل آن و نیز آموزش و فرهنگ سازی برای عدم استعمال آن برنامه ریزی اصولی صورت گیرد.
وی همچنین برلزوم نظارت بر واحدهای تولید ماست سنتی، همکاری با دامپزشکی و محیط زیست برای انجام اقدامات پیشگیرانه آنفلوانزای حاد پرندگان، اتلاف سگ های ولگرد و انتقال بازار هفتگی به مکان جدید در گنبدکاووس تاکید کرد.
به گزارش ایرنا، دراین جلسه همچنین بخشدار مرکزی گنبدکاووس درخصوص گرد و خاک ناشی از فعالیت یک واحد تولیدی نئوپان بر سلامت روستاهای همجوار این واحد تولیدی هشدار داد و رئیس شبکه دامپزشکی این شهرستان نیز گزارشی از اقدامات انجام شده در خصوص پیشگیری از بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان و اینکه تاکنون موردی از این بیماری در گنبدکاووس مشاهده نشده، ارائه کرد.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.
1860/3039/
خبرنگار : علی لکزانوری ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.