به گزارش ایرنا در این مراسم که امام جمعه موقت گرگان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و فرماندار بندرگز نیز حضور داشتند؛ یکی از مدرسان تاریخ معاصر طی سخنانی گفت: شیخ محمد رحیم لیوانی به عنوان دانشمندی آگاه و مطلع از مسائل زمانه خود حتی در خصوص تاریخ پیش از اسلام نیز بررسی و مطالعاتی داشته است.
رحمت الله رجایی افزود: علمای دین بویژه در عصر زندگی مرحوم لیوانی کمتر به تاریخ پیش از اسلام علاقه داشته اند اما ایشان در این خصوص نیز بررسی و مطالعات زیادی داشته است.
وی با بیان اینکه مرحوم لیوانی انسانی منفعل و گوشه نشین نبوده است؛ خاطرنشان کرد: ایشان حتی در خصوص ملی شدن صنعت نفت مکاتبات و توصیه هایی به دکتر مصدق داشته که نخست وزیر وقت هم پاسخ ایشان را داده است.
وی اظهار داشت: این موضوع و سایر مسائل از جمله درخواست قوه عدلیه (قضائیه) از ایشان برای ورود به مسائل اجتماعی زمانه نظیر ثبت وقایع حیاتی و رفع اختلافات مردم از نفوذ ایشان در جامعه و نیز اعتبارشان نزد دستگاههای حکومتی حکایت دارد.
همچنین مصطفی نوری به عنوان دیگر سخنران این مراسم از مرحوم شیخ حمره ربانی به عنوان مجتهدی که علوم دینی را نزد بزرگان حوزه نظیر آخوند خراسانی و سید اسماعیل صدر آموخته است یاد کرد و ابراز داشت: ایشان به عنوان مرجع تقلید در منطقه گلستان امروزی علاوه بر راهنمای دین در سایر امور نیز آگاهی و تسلط داشته است.
این مدرس فرهنگی ابراز داشت: مرحوم ربانی خطی خوش داشته و علاوه بر نستعلیق به شیوه های دیگر نوشته هایی دارد و در علوم مختلف از جمله جَفر نیز (تفسیر حروف و اسماء) آشنایی و اشراف داشته است.
در مراسم نکوداشت محمد رحیم لیوانی و حمزه ربانی که از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان برگزار شد، میرزایی فرماندار بندرگز نیز سخنانی بیان داشت.
شهرستان بندرگز در غرب استان گلستان و کرانه شرقی دریای خزر قرار دارد.
2729
* خبرنگار: اسماعیل شربتی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.