به گزارش خبرنگار ایرنا ،علی اصغر مونسان دوشنبه شب در حاشیه بازدید از غرفه های صنایع دستی استان های مختلف کشور در جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین در گرگان اظهار داشت: جزیره آشوراده میراث گرانبها و با اهمیتی است و باید در هر طرحی که تهیه می شود به ملاحظات محیط زیست با دقت نگاه کنیم و درغیر این صورت آشوراده از بین می‌رود.
وی ادامه داد: استفاده از فرصت آشوراده باید بدون آسیب رساندن به آن پیش رود و ما در آینده نشست مشترکی را به همراه استاندار گلستان با معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست خواهیم داشت و به این مقوله بصورت کامل خواهیم پرداخت.
مونسان همچنین به مباحث حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: ارتقای گردشگری خارجی از اولویت ها در سازمان است چرا که هر گردشگر بیش از 1200 دلار درآمد وارد کشور می کند و با استفاده از صنایع دستی می‌توان با رقم خُرد اشتغال ایجاد کرد در حالی که در صنایع با 500 میلیون تومان شغل ایجاد می‌شود.
معاون رییس جمهور اضافه کرد: در سال جاری مرمت واحیاء بافت‌های تاریخی را نیز در برنامه داریم اما با این تفاوت که از توان بخش خصوصی استفاده خواهیم کرد چرا که بودجه دولت محدود است و بیشتر بودجه با نفت 44 دلار صرف حقوق کارکنان و امور جاری دولت می‌شود.
وی ادامه داد: کشور ایران با فرهنگ‌ و ظرفیت‌های بزرگ از جمله آثار تاریخی، آیین‌ها، سنت‌های دینی دارای منافع و پتانسیل‌های بسیار است که می‌توان براساس آنها صنعت گردشگری را رشد دهیم.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد که امسال به دنبال کار جهادی هستیم و به همه مدیران دستور داده شده کارهای اقتصاد مقاومتی را پیگیری کرده و تولید و اشتغال را در سرلوحه کارها قرار دهند و در تولید شغل در کشور نقش جدی بر عهده داشته باشیم.
به گزارش ایرنا جشنواره و نمایشگاه فرهنگ اقوام از 13 تا 16 شهریور ماه در محل نمایشگاه بین المللی استان گلستان واقع در گرگان - کیلومتر چهار جاده گرگان، آق قلا آماده حضورعلاقمندان است.
همچنین این جشنواره در نیمه دوم از 18 تا 20 شهریور ماه در شهرستان گنبدکاووس برگزار می شود.
به گزارش ایرنا، آشوراده در حدود2 کیلومتری ساحل بندرترکمن تنها جزیره ایرانی دریای خزر است؛ این جزیره تا سال ها قبل با امکاناتی همچون پاسگاه ژاندارمری، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه راهنمایی، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از هزار نفر سکنه داشت که به مشاغل دامداری، کارگری، پیشه وری و ماهیگیری مشغول بودند اما با وقوع سیل در سال 1372 این جزیره خالی از سکنه شد.
آشوراده در سال 1354 جزو نخستین مناطق زیست کره جهان معرفی و ثبت شد، در همین حال در کنوانسیون جهانی رامسر در زمره تالاب های مهم دنیا قرار گرفت و سومین اهمیت این منطقه بدلیل بحث پناهگاه حیات وحش آن است که در تمام ایام سال میزبان انواع پرندگان است، ضمن اینکه 40 درصد خاویار ایران نیز در نزدیکی این جزیره به دست می آمد.
براساس مصوبه دولت یازدهم و قول رییس جمهوری به مردم گلستان قرار است حدود 10 درصد جزیره آشوراده به منطقه ویژه گردشگری تبدیل شود.
استان مرزی گلستان واقع در شمال کشور یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت دارد که از اقوام ومذاهب مختلف هستند.
7333/1648/6203
خبرنگار: علی قاسمعلی ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.