احمد گلچین روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه اجرای برنامه های جشنواره با حضور رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آغاز می شود، اظهار داشت: گروه های موسیقی استان‌ های بوشهر، مرکزی، کردستان، مازندران، خراسان شمالی، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، سمنان، هرمزگان، خوزستان، گیلان و گلستان در این جشنواره به اجرای برنامه های آئینی مناطق خود خواهند پرداخت.
وی عنوان کرد: حضور و استقبال مردم از بخش موسیقی آئینی و سنتی در دوره های پیشین نشان از مزیت های اجرای این بخش از برنامه در جشنواره دارد که در جهت حفظ و حراست از فرهنگ، آداب و رسوم سنتی این مرز و بوم و انتقال این فرهنگ غنی به نسل‎ های آینده اجرایی می ‎شود.
گلچین تصریح کرد: گروه آوای موج از استان بوشهر، گروه هالای از مرکزی، آبیدر و کردوان از کردستان، آوای تبری از مازندران، چیکسای از خراسان شمالی، مریدان شیخ جام از خراسان رضوی، آئینی از آذربایجان شرقی، شقایق های کالپوش از استان سمنان، زاروگه از هرمزگان، فلوکلوریک تلار از گیلان، میسان از خوزستان و 11 گروه از قوم کتولی، قزلباش، ترکمن، سیستانی و محلی گلستانه از گلستان در جشنواره یازدهم برنامه اجرا می کنند.
به گزارش ایرنا یازدهمین جشنواره بین المللی فرهنگ ایران زمین امسال در 2 شهرستان استان گلستان برگزار می شود، آئین آغازین این جشنواره عصر امروز با حضور مقامات کشوری و استانی، سفرا و کاردار چند کشور؛ در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی استان در گرگان برگزار و تا 16 شهریور ادامه خواهد داشت.
همچنین گنبدکاووس از 18 تا 20 شهریور میزبان این جشنواره است که آئین آغازین آن در سالن ورزشی المپیک این شهرستان برگزار می شود.
گلچین در ادامه به حضور هنرمندانی از 22استان در این جشنواره اشاره کرد و گفت: برنامه‌های فرهنگی هنری شامل موسیقی آئینی اقوام، سرودهای فولکلوریک، آداب و رسوم، سوغات، بازی های بومی و محلی و برگزاری نمایشگاه اقوام از بخش های این جشنواره است.
وی اظهار کرد: همچنین در این جشنواره اقوام مختلف استان گلستان مانند ترکمن، قزاق، سیستانی، قزلباش، کتول، محلی گلستان و غیره به ارائه فرهنگ و آئین های خود خواهند پرداخت.
این جشنواره نخستین بار در سال 1384 برگزار و پس از آن در تقویم مناسبت‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به نام استان گلستان ثبت شد.
3014/1648
خبرنگار: مجید میهن دوست ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.