محمدتقی زمانی نژاد روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهارداشت: امسال 500 میلیارد ریال اعتبار برای بنیاد مسکن استان مصوب و پیش بینی شده که رقم خوبی است و امیدواریم همه آن به موقع برای اجرا به استان تخصیص یابد.
وی گفت: برای 967 روستای بالای 20 خانوار استان طرح هادی (ساماندهی سکونت روستایی) تهیه شده که در 500روستا مرحله نخست اجرای این طرح شامل تعریض، جدول گذاری و آسفالت در دست انجام بوده که از این تعداد در 160 روستا تمام شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن گلستان؛ هزینه بالای اجرای طرح هادی روستایی، گران بودن قیر برای آسفالت و مشکلات تخصیص اعتبار در سال های اخیر را از دلایل تاخیر در اجرای طرح و برخوردار شدن روستاها از مزایای آن برشمرد و افزود: با این وجود، در دو سال گذشته قیر رایگان برای آسفالت معابر روستایی از طریق دفتر مرکزی به استان ها از جمله گلستان تخصیص یافته و سال قبل 62 کیلومتر در استان آسفالت شد.
وی گفت: امسال نیز بنیاد مسکن استان 10 هزار تن قیر رایگان برای آسفالت خیابان ها و کوچه ها در قالب طرح هادی روستایی سهمیه دارد.

*اجرای طرح هادی در 38 روستای هدف گردشگری گلستان
زمانی نژاد افزود: اجرای طرح هادی در 38 روستای هدف گردشگری استان لحاظ شده است که توسط بنیاد و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی اقدام های لازم در این خصوص انجام می شود.
به گفته وی؛ امسال به صورت پایلوت برای 5 روستا طرح هادی منطبق با ویژگی های گردشگری تهیه می شود.
زمانی نژاد اعلام کرد: طرح هادی روستاهای هدف گردشگری در مرحله اول برای افراتخته، رادکان و چینو تهیه خواهد شد.
به گفته وی؛ طبق دستورالعمل، این طرح باید به گونه ای تهیه شود که اصالت و ویژگی های بوم گردی و گردشگری روستا را حفظ کند.
وی افزود: در این طرح باید مکان هایی نیز برای ایجاد کمپ های گردشگری و ایجاد مسافرخانه های روستایی با همکاری خود روستاییان لحاظ شود.
زمانی نژاد همچنین از اجرای طرح هادی در 5 روستای دارای بافت با ارزش و تاریخی در شهرستان های استان خبر داد و افزود: برای پنج روستای 'زیارت در شهرستان گرگان، فارسیان در شهرستان آزادشهر، شاهکوه سفلی در گرگان، قلعه قافه و ساسنگ در شهرستان مینودشت' طرح هادی ویژه بافت باارزش تهیه شده است.
به گفته وی؛ تاکنون اجرای طرح در دو روستای زیارت و فارسیان به پایان رسیده و در سه روستای دیگر با توجه به میزان تخصیص اعتبارات، در حال اجرا است.
گلستان جزو استان های نخست در تهیه نقشه و اجرای طرح هادی در کشور است و اواخر سال قبل نیز جشن اجرای این طرح در روستای قلعه محمود گرگان برگزار شد.
استان مرزی گلستان طبق سرشماری نفوس و مسکن سال 95، با یک میلیون و 869 هزار و 819 نفر جمعیت در شمال کشور قرار دارد و 46.70 درصد مردم آن در روستاها زندگی می کنند.
6204/1648
خبرنگار : علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.