به گزارش خبرنگار ایرنا، عبدالقدیر کریمی روز پنجشنبه در همایش بزرگداشت روز دهیار و در جمع دهیاران بخش مرکزی این شهرستان اظهار داشت در هفته های اخیر تعداد زیادی از روستاهای گنبدکاووس بامشکل کم آبی و بحران آب (افت شدید سطح آب چاه ها) مواجه شده اند.
وی با تاکید برضرورت توجه جدی روستاییان بویژه کشاورزان به منابع آب های زیرزمینی و پرهیز از کشت محصولات با نیاز آبی بالا مثل شالی و هندوانه، گفت: هرگونه کم توجهی دراین خصوص، روستاها را با تهدید جدی مواجه می کند.
کریمی اضافه کرد: به دلیل شرایط آبی و بارش های مناسب درسال زراعی گذشته و درآمد خوب کشاورزان، امسال و در شرایطی که بارش ها کم شده، کشاورزان اقدام به کشت زیاد محصولاتی که نیاز آبی بالایی دارد، بویژه هندوانه و شالی نموده اند.
وی تصریح کرد: کشت بی رویه شالی و هندوانه در این شهرستان و دیگر شهرستان های استان سبب شده تا منابع آبی زیر زمینی بشدت دچار آسیب شوند که جبران آن سخت است.
فرماندار ویژه گنبدکاووس یادآور شد: این شهرستان شرایط اقلیمی متفاوت تر از دیگر نقاط استان دارد و کشت شالی و یا هندوانه که نیاز آبی بالایی دارد، ممکن است، منافع زودگذر نیز داشته باشد اما به هیچ وجه به صلاح نیست و دهیاران و شوراها باید مردم و کشاورزان را در این خصوص آگاه نمایند.
کریمی بابیان اینکه رعایت نکردن الگوی کشت و کشت محصولات با نیاز آبی بالا، مشکلات جدی برای تامین آب شرب مردم ایجاد می کنند، افزود: دهیاران و شوراها به عنوان حلقه اتصال مردم و مسئولان وظیفه دارند مردم را نسبت به پیامدهای زیانبار مصرف بی رویه از منابع آبی و نیز برق آگاه نمایند.
وی همچنین با گرامیداشت 14 تیرماه روز دهیار، از تلاش های بخشدار مرکزی و دهیاران این بخش برای انجام کارهای عمرانی در روستاها قدردانی و براستمرار این فعالیت ها و نیز پیگیری مطالبات مردم تاکید کرد.
در این مراسم که رئیس اداره ثبت احوال گنبدکاووس و بخشدار مرکزی این شهرستان نیز حضور داشتند، علاوه بر تجلیل از بخشدار و دهیاران با اهدای لوح سپاس، دکتر علیرضا قربانی کارشناس و محقق مسائل اجتماعی دراین شهرستان نیز درخصوص جامعه شناسی اعتیاد و عوارض آن بر خانواده و جامعه مطالبی ایراد کرد.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است و بخش مرکزی آن با 132 روستای دارای کد شناسایی حدود 180 هزار نفر جمعیت دارد.
/3039/1860
خبرنگار : علی لکزانوری ** انتشاردهنده: تاج محمد شیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.