آی سودا حقی در همشهری نوشت: اگرچه در 2 سال گذشته بودجه مختصری به 5 حوزه آسیب‌های اجتماعی در استان اختصاص داده شد و به گفته این مسئول کمی از شیب تند آن کاسته شد اما وسعت برخی آسیب‌ها از جمله اعتیاد، طلاق و جرایم غیرعمد موجب شده تا حالا مسئولان حوزه اجتماعی استان دست به دامان خیّران اجتماعی برای کمک به کاهش این معضلات شوند.

حال ناخوش گلستان با آسیب‌های اجتماعی
عبدالرضا چراغعلی با بیان اینکه تشکیل مجمع خیّران اجتماعی، یکی از نیازهای ضروی استان است، به همشهری گفت: شواهد نشان می‌دهد که دیگر دستگاه‌های دولتی به تنهایی قادر به مقابله با آسیب‌های اجتماعی نیستند. وی افزود: تجربه نشان داده هر کجا که از توان و ظرفیت شهروندان در زمینه کاهش آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی استفاده شده است، نتایج بهتری حاصل شده و این در حالی است که مسئولان بخش دولتی در همان موارد نقشی جز هماهنگ کنندگی نداشته‌اند.

افزایش پیش زمینه های بروز آسیب ها
این مسئول ادامه داد: افزایش خانواده‌های بی‌سرپرست جرایم غیرعمد، طلاق، افزایش فقر و اختلاف طبقاتی، کم‌توجهی به مناطق محروم و خانواده‌های کم‌بضاعت که پیش‌زمینه آسیب‌های اجتماعی هستند، حساسیت موضوع را برای مسئولان دوچندان کرده است.
وی با بیان اینکه دستگاه‌های دولتی پر هزینه‌ترین کارها را انجام می‌دهند اما کمترین خروجی را دارند، گفت: زمان آن فرا رسیده که با بودجه‌های موجود و با کمک سمن‌ها و حمایت خیّران در مسیری قدم برداریم که نتایج مثبتی برای شهروندان گلستانی در پی داشته باشد. چراغعلی افزود: گلستان رتبه خوبی در زمینه شاخص آسیب‌های اجتماعی ندارد و شعار‌زدگی، بلای جان آن شده است.

شهروندان نظارت بیشتری بر مشکلات دارند
مدیرکل امور اجتماعی استانداری افزود: تجربه نشان داده که حوزه آموزش، سلامت و آزادی زندانیان و حمایت از محرومان، بدون حضور خیّران در استان توسعه پیدا نمی‌کرد. وی، قرار گرفتن در اتاقکی در بسته بدون ارتباط با شهروندان را از مشکلات برخی مدیران دولتی در استان عنوان کرد و افزود: بی شک شهروندان به‌عنوان چشم‌های رصد‌کننده، نظارت و دقت بیشتری بر آسیب‌های اجتماعی و مشکلات موجود دارند.
چراغعلی حضور خیّران در بخش حمایت از افراد معتاد و خانوده‌های آنان، پیشگیری از موضوع طلاق با میانجی‌گری در رفع مشکلات زوج‌ها، کمک مالی به خانواده زندانیان و پیگیری موضوع آزادی آنان، توجه به مشکلات حاشیه شهرها و خانواده‌های بی‌بضاعت را از راه‌های کاهش این آسیب‌ها با تشکیل مجمع عنوان کرد.

بدون حضور خیران امکان مقابله با آسیب‌های اجتماعی نیست
معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دادگستری گلستان، با بیان اینکه فقط با اتکا به بودجه و اعتبار نمی‌توان راه‌حلی مناسبی برای کاهش آسیب‌ها در استان پیدا کرد، به همشهری گفت: بهتر است به جای تخصیص اعتبار و مصوب کردن چند برنامه به دنبال حل دغدغه‌های اصلی شهروندان گلستانی با تشکیل مجمعی از جنس خود آنان باشیم.
مهدی قاسمی ایجاد مجمع خیّران اجتماعی در استان را با حمایت‌ها و همکاری مسئولان مثبت ارزیابی کرد و افزود: این 2 نهاد می‌توانند در کنار یکدیگر و با استفاده از توان جوانان تحصیل‌کرده، به مقابله تخصصی با این مشکلات بروند.
وی ادامه داد: مسئولان استانی به تنهایی نمی‌توانند به دلیل بالا بودن حجم آسیب‌ها و افزایش سالانه، دربرابر آن ایستادگی کنند. از این‌رو تشکیل این مجمع و سپردن‌ساز و کار آن به دست شهروندان خیر، نقطه شروعی برای ورود جدی به حوزه آسیب‌های اجتماعی در استان است.
قاسمی با بیان اینکه افزایش 2 ‌درصدی طلاق توافقی یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی استان است که دیگر آسیب‌ها را به دنبال دارد، گفت: در 2 ماه اول سال ‌جاری تعداد 2993 پرونده خانواده به واحدهای مشاوره پیش از طلاق ارجاع شد که در 18‌درصد آنها زوج‌ها از طلاق منصرف شدند.

توجه به غیر‌دولتی‌ها؛ راه برون‌رفت از مشکلات اجتماعی
یک کارشناس حوزه اجتماعی، نادیده گرفتن ظرفیت جوانان، مددکاران و روان‌شناسان را در حوزه اجتماعی از عوامل افزایش آسیب‌ها عنوان کرد و به همشهری گفت: برخی از مسئولان ما همیشه بعد از مرگ سهراب به یاد نوشدارو می‌افتند.
اکرم محمد‌زاده افزود: مراکز مشاوره مختلف، سمن‌های فعال در زمینه مسائل اجتماعی و خیریه‌ها ظرفیت‌هایی هستند که سال‌های طولانی در استان فعالیت دارند، اما تاکنون بسیاری از دستگاه‌های اجرایی استان برای استفاده از توان و تجربه آنان برای مقابله با آسیب‌ها، روی خوشی به آنان نشان نداده‌اند.
به اعتقاد محمد‌زاده، همواره اعضای مراکز یاد شده به دنبال ایجاد راهی برای همکاری با نهادهای دولتی و رفع مشکلات اجتماعی بوده، اما همیشه بابدقولی‌ها و وعده‌های عمل نشده مواجه شده‌اند.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.