عبدالقدیر کریمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال کشت شالی به دلیل افزایش قیمت برنج در بازار نسبت به سال قبل در این شهرستان بسیار افزایش یافته که این امر سبب افت شدید سطح آب های زیرزمینی و ایجاد مشکلاتی برای چاه های تامین آب شرب برخی روستاهای گنبدکاووس شده است.
وی خاطرنشان کرد: باید تمهیداتی اندیشیده شود تا جلوی کشت شالی که بالاترین نیاز آبی را نسبت به دیگر محصولات دارد، گرفته شود و در این خصوص متولیان امر با همکاری دستگاه قضایی با متخلفان بشدت برخورد کنند.
کریمی افزود: اگر کشت شالی با وضعیت فعلی ادامه یابد، بسیاری از روستاها و حتی شهر گنبدکاووس با مشکل کمبود آب شرب مواجه می شوند.
وی با اشاره به ایجاد مشکل کمبود آب شرب دربرخی روستاهای بخش مرکزی و بخش مرزی داشلی برون گنبدکاووس، تصریح کرد: برای رفع مشکل کمبود آب قرار است، در روزهای آینده معاون وزیر نیرو به این شهرستان سفر کند.
رئیس اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی گنبدکاووس نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با ابراز گله مندی از روند رو به رشد کشت شالی دراین شهرستان با اقلیم گرم و خشک و میانگین بارش کمتر از 250 میلی متر، گفت: کشت این محصول به هیچ وجه به کشاورزان توصیه نمی شود.
رحمت الله غیادی افزود: درسال گذشته حدود 10 هزار هکتار شالی در گنبدکاووس کشت شد که پیش بینی رشد 20 تا 30 درصد کشت این محصول درسال جاری وجود دارد.
وی اضافه کرد: با توجه به ادامه روند کشت شالی در گنبدکاووس هنوز آمار رسمی از میزان کشت این محصول به دست نیامده و کارشناسان مراکز خدمات کشاورزی درحال جمع آوری آمار هستند.
شهرستان گنبدکاووس که با 350 هزار نفر جمعیت و 167 روستای دارای سکنه درشرق استان گلستان واقع است، 160 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد که افزون بر دو سوم آنرا اراضی دیم تشکیل می دهد.
/1860/3039/
خبرنگار : علی لکزانوری ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.