حجت الاسلام والمسلمین نصرت الله جعفری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: درایام ماه مبارک رمضان امسال و با کمک برخی نیکوکاران شهرستان سفره های افطاری ساده درمحل آستان امامزاده یحیی بن زید (س) پهن شد.
وی با بیان اینکه سفره های افطاری ساده در راستای منویات رهبرمعظم انقلاب و ترویج فرهنگ افطاری ساده انجام شد، گفت: هزینه این افطاری ها که بیشتر شامل نان، پنیر، سبزی، سوپ، آش و چند نوبت برنج درمجموع حدود 360 میلیون ریال بوده است.
حجت الاسلام جعفری اضافه کرد: پهن کردن سفره های افطاری ساده توسط آستان امامزاده یحیی بن زید (س) گنبدکاووس که الگویی برای دیگر بقاع و اماکن مقدس شد، بارها مورد تقدیر برخی مسئولان شهرستانی و استانی قرار گرفت.
وی تصریح کرد: در ایام ماه مبارک رمضان که امشب آخرین افطاری خواهد بود، هرشب حداقل 1500 نفر از سفره اطعام بهره مند شدند ،ضمن اینکه در برخی شب ها ازجمله ولادت حضرت امام حسن مجتبی (س) و لیالی قدر تعداد بهره مندان از سفره افطار به حدود چهار هزار نفر نیز می رسید.
وی؛ برگزاری محافل انس با قرآن (تلاوت جز خوانی)، تفسیر قرآن، اهدای هدیه به پنج نفر از شرکت کنندگان در محفل های تلاوت قرآن هر شب، سخنرانی مذهبی، برپایی خیمه معرفت و آئین های لیالی قدر را از برنامه های آستان مقدس امامزاده یحیی بن زید (س) گنبدکاووس در ماه مبارک رمضان برشمرد.
به گزارش ایرنا، امامزاده یحیی بن زید (س)، نوه امام سجاد (ع) است، از ایشان به عنوان بزرگترین امامزاده در استان گلستان و کسی که صحیفه سجادیه، یادگار با ارزش جدش امام چهارم را به ایران آورده است، یاد می شود.
آستان امامزاده یحیی بن زید (س) که مورد توجه شیعه و اهل سنت منطقه گنبدکاووس و زائران و مسافران از سراسر کشور است، دارای 23 هزارو 150 مترمربع فضای مسقف و شبستان بوده و در اطراف آن نیز حدود یکصد زائرسرا وجود دارد.
این امامزاده دارای بنای بزرگ و محوطه ای وسیع و رواق آیینه کاری شده است و در خارج از محوطه امامزاده نیز پارکینگ وسیع و بازارچه ای از صنایع دستی و مواد خوراکی وجود دارد.
وجود محراب گچ بری شده از دوره سلجوقی در جوار ضریح مطهر امامزاده یحیی بن زید (س) گنبدکاووس و همجواری با شهر تاریخی و باستانی جرجان از دیگر جاذبه های این مکان مقدس است.
گفته می شود، امامزاده یحیی بن زید (س) در زمان یزید بن معاویه با 700 نفر از طرفداران خود در خراسان قیام نمود و با دشمن به جنگ پرداخت و شکست سختی به سپاه آنان وارد کرد و بعد از آن عازم هرات شد و از آنجا به شهر جرجان روانه شد.
والی خراسان (نصر) همراه 80 هزار سوار از شام و اطراف برای سرکوبی قیام یحیی وارد قریه ارغوان شدند و بعد از سه روز جنگ یحیی و یارانش را به شهادت رساندند.
شهرستان مرزی گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.
/3039/1648
خبرنگار : علی لکزانوری ** پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.