براساس اعلام روز یکشنبه بهزیستی به ایرنا کمال سلمانی در مراسمی به مناسبت روز جهانی MS و در جمع مسئولان استانی، جامعه پزشکی، نمایندگان شرکت های دارویی، اعضای انجمن و بیماران در گرگان اظهار داشت که تلاش داریم در کنار انجمن به تمامی بیماران ام اس خدمات توانبخشی و حمایتی ارائه دهیم.
وی؛ هدف از برگزاری این مراسم را معرفی انجمن و بیماری ام اس به مسئولین و جامعه و جذب حمایت آنان عنوان کرد و افزود: با افتتاح مراکز جسمی - حرکتی روزانه در شهرهای آزادشهر و گالیکش، هم اینک تمامی شهرستانهای استان به جز بندرگز و رامیان دارای مراکز جسمی –حرکتی روزانه هستند که می توانند به بیماران ام اس خدمات توانبخشی، درمانی، آموزشی ارائه دهند.
به گفته وی؛ فقط بیماران جسمی –حرکتی شدید که خانواده ها قادر به نگهداری از آنان نیستند به تنها مرکز شبانه روزی جسمی –حرکتی استان واقع در گنبدکاووس ارجاع می شوند.
وی افزود: بیماران مبتلا به ام اس در قالب کمیته های توانبخشی، کاردرمانی، دارودرمانی، مددکاری، تفریحی و آموزشی خدمات دریافت می کنند.
رئیس هیات مدیره انجمن MS استان گلستان نیز گفت که کار این انجمن ازسال 1389 آغاز شد و هم اینک با 9عضو هیات مدیره و 520 بیمار زیر پوشش، فعالیت دارد.
خانم شاکری با یادآوری حمایت خوب مسئولین استان و اداره کل بهزیستی در سال گذشته از این انجمن، افزود: با توجه به اینکه اکثر بیماران ام اس ساکن شرق استان هستند، باهمکاری بهزیستی درسال 95 اولین نمایندگی انجمن MSدر گنبدکاووس راه اندازی شد تا بیماران بتوانند تمامی مشکلات دارویی و درمانی خود را بطور رایگان اعم ازداروهای خارجی و داخلی رفع کنند و نگرانی برای تهیه دارو نداشته باشند.
وی با بیان اینکه تعداد بیماران ام اس در سال گذشته افزایش چشمگیری داشت، اظهارداشت: در 5 ماه پایانی سال گذشته تعداد بیماران مراجعه کننده به این انجمن از 470 بیمار یکباره به 520 نفر رسید.
'تیپل اسکلروزیس' یا ام اس یک بیماری فلج‌کننده مغز و نخاع (دستگاه عصبی مرکزی) است، در این بیماری سیستم ایمنی بدن به غلاف محافظ (میلین) بافت عصبی حمله کرده و موجب اختلال در ارتباط بین مغز و دیگر مناطق بدن می‌شود.
علائم و نشانه‌های ام اس متفاوت بوده و به‌ شدت و محل آسیب بستگی دارد، برخی از افراد مبتلا ممکن است توانایی راه رفتن به‌صورت مستقل را از دست‌ داده، در حالی ‌که عده‌ای دیگر از بیماران ام اس، دوره‌های طولانی را بدون تجربه هیچ علائمی پشت سر می‌گذارند.
آخرین چهارشنبه ماه می به عنوان روز جهانی ام اس نامگذاری شده است که امسال همزمان با سوم خرداد و با شعار ' ام اس و زندگی' بود.
1648
تنظیم و انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.