به گزارش شامگاه شنبه ایرنا از وزارت صنعت ، محمدرضا نعمت زاده در جلسه بررسی حادثه معدن زمستان یورت آزادشهر در تهران بر رسیدگی فوری به امور بیمه ای و معیشتی کارگران این معدن تاکید کرد.
وی با بیان اینکه بلافاصله پس از این حادثه ناگوار بنده به همراه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بنا به دستور رئیس جمهوری و معاون اول ریاست جمهوری به محل حادثه رفتیم ،افزود: استاندار گلستان از همان لحظات اولیه در محل حادثه اقدام به تشکیل ستاد بحران نموده بود و صبح پنجشنبه گذشته ستاد مدیریت بحران در آزادشهر برگزار و تمامی ابعاد حادثه مورد بررسی قرار گرفت.
نعمت زاده با اشاره به اینکه هم‌اکنون تیم‌های مختلف امدادی و نجات در منطقه به 10 گروه تقسیم شده اند که در حال آواربرداری هستند ،تصریح کرد: ریزش شدیدی در لایه‌های کوه رخ داده و نیاز به آوار برداری است که با تأمین تجهیزات از سایر معادن مجاور و یا خریداری آنها از بازار این اقدام در حال انجام است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: قرار است که کمیته حقیقت یاب تشکیل شود و ظرف یک هفته با بررسی هایی که انجام می دهد علت اصلی حادثه را مشخص کند و به اطلاع هموطنان برساند.
وی با بیان اینکه در این جلسه گمانه زنی اصلی این بوده است که باطری به باطری کردن کشنده حمل زغال سنگ و جرقه ناشی از آن عامل حادثه بود، افزود: آنچه که واضح است معدن زمستان یورت عاری از گاز متان بوده و ذرات ریز زغالسنگ به خودی خود آتش‌زا است.

*تشکیل کمیته رسیدگی به مسایل انسانی
مهندس نعمت زاده همچنین اظهارداشت: علاوه بر کمیته حقیقت یاب که به زودی تشکیل می شود، کمیته رسیدگی به مسائل انسانی است که صبح امروز تشکیل شد تا در خصوص مسایل درمانی، بیمه ای و معیشتی بازماندگان و خانواده‌های معدنکاران تصمیماتی در جهت کمک به آنها گرفته شود.
وی؛ صدور احکام دریافت مستمری برای خانواده‌های بازماندگان، اعطای بیمه بیکاری به کارگران معدن تا زمان بازگشایی مجدد آن، پرداخت هزینه تدفین جانباختگان این حادثه و در نهایت توافق با شرکت بیمه آسیا برای پرداخت بیمه مسئولیت را ازمهم ترین مواردی برشمرد که در دستور کار این کمیته قرار دارد.
وزیر صنعت، معدن وتجارت با اشاره به اینکه توجه به آموزش پیوسته ودایمی تمامی دست اندکاران بخش معدن به ویژه بازرسان ایمنی با هر مقدار سابقه کار و شهرت امری ضروری است، گفت: پس از این حادثه ناگوار سه کمیته حقیقت یاب، کمیته بررسی مسایل انسانی و کمیته بررسی رفع نواقص، ایمنی برای ادامه کار و مشکلات کلی معادن زغال سنگ کشور در نظرگرفته شد.
وی با اعلام اینکه صبح امروز پیکر یک نفردیگر علاوه بر 21 نفر کشته شده قبلی در حادثه معدن آزاد شهر استان گلستان از این معدن خارج شده است ،افزود: عملیات کشف و انتقال اجساد با جدیت توسط ارگان‌های مختلف انجام می شود و بیمارستان‌های تأمین اجتماعی و دانشگاه‌های علوم پزشکی آمادگی خود را برای بهبود حادثه دیدگان مرتبط بااین معدن اعلام و اقدام نموده اند.
این نشست پس از حادثه ناگوار معدن زمستان یورت شهرستان آزادشهر با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن و مدیران بخش معدن وزارت صنعت به منظور بررسی ابعاد این حادثه تشکیل شد.
معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر مقارن ظهر چهارشنبه 13 اردیبهشت منفجر شد که بر اثر این حادثه شماری از کارگران معدن محبوس شدند.
تاکنون پیکر 22 نفر از کارگران محبوس به خارج از معدن منتقل شده است و عملیات آواربرداری برای نجات کارگران گرفتار در معدن ، همچنان ادامه دارد.
معدن زمستان یورت در 90 کیلومتری شرق گرگان مرکز استان گلستان قرار دارد، این معدن افزون بر 370 نفر کارگر دارد.
1648
تنظیم وانتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.