به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، ابراهیم هزارجریبی عصر امروز در نشست تخصصی تولید و تجارت پنبه فعالان اقتصادی استان گلستان با بیان اینکه باید جدی‎تر و با برنامه‎تر در زمینه پنبه حرکت کنیم اظهار داشت: پنبه در محصولات اقتصاد مقاومتی قرار گرفت و همراه با محصولات  گندم، دانه‎های روغنی و شکر که جزء 3 ارقام اصلی برای مردم به شمار می‎رود سیاست‎هایی برای خودکفایش در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: برنامه‎هائی برای احیا تبیین شده و در سال جاری باید گفت سطح کشت ما به مراتب رشد کرده و شیب سقوط را حذف کردیم و به دنبال این هستیم این روند را در کشور افزایش دهیم.

مدیرکل پنبه و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی بیان داشت: برخی از موضوعات کشت پنبه در کشور آسیب‎شناسی‎های شده و برخی موارد احصا و حل شده است.

هزارجریبی یادآور شد: کشت پنبه در سال زراعی در برابر دو کشت محصولاتی مانند سویا و گندم مقرون به صرفه نبود اما اقداماتی برای کوتاهی دوره داشت پنبه صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: از پتانسیل داخلی و خارجی برای افزایش محصول پنبه باید استفاده کردیم و به دنبال این هستیم افزایش محصول داشته باشیم که توجهی اقتصادی داشته باشد.

مدیرکل پنبه و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: در 2 سال گذشته یکی از نقاط ضعف دفتر پنبه این بود که برای تامین خرید کمباین پنبه 50 درصد یارانه کنار گذاشته بودیم و در حال حاضر در یک‌سال 16 متقاضی آمد اما دولت نتوانست یارانه را بدهد.

هزارجریبی اظهار داشت: دیدگاه اصلی ما رابطه بین صنعت و تولید است و براین اساس روش‌های مختلفی را در کشورهای جهان بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدم که باید رابطه تولید و صنعت نزدیک‌تر شود.

وی بیان داشت: از طرف وزارت جهادکشاورزی  پرتوکلی نوشته شده و آماده است برای انعقاد قرارداد و به دنبال این هستیم یارانه‎ها را به سمتی ببریم که بتواند به صنعت‎هایی که به این موضوع پنبه توجه دارند، کمک کنیم.

مدیرکل پنبه و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: نشستی با کارخانه‌داران پنبه داشتیم و در این نشست بیان شد که می‎خواهیم خرید کمباین پنبه‎پاکنی داشته باشیم.

هزارجریبی با بیان اینکه اگر از سوی دولت کمک نشود کشت پنبه محدود خواهد شد، افزود: درصدد این هستیم که ارتباط بین تولیدکننده و صنعت را افزایش دهیم و یکی از بازوان اصلی تولید پنبه کشور تعاونی پنبه‎کاران است.

وی با بیان اینکه در منطقه سرخس به تعاونی‎ها انعقاد تفاهم‎نامه‎ای داشتیم، افزود: پیش‎بینی ما این است که این تفاهم‎نامه‎ها و اقدامات ما در سال 1396 به ثمر برسد.

مدیرکل پنبه و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: در صنعت نساجی ظرفیت خالی وجود دارد و چند سال اخیر میزان تولید ما 5 هزار تن مهلوج بوده و امسال تصور می‎شود به کمتر از 5 هزار تن برسد.

هزارجربی با بیان اینکه بخش خصوصی در خصوص زنجیره تولید پنبه ورود پیدا کند، افزود: همه ما پذیرفتیم که با توجه به وضعیت سیاسی که کشور دارد باید تولید پنبه در کشور افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: تشکیل شورای عالی پنبه کشور پیشنهادی است که از استان همواره مطرح می‎شود و پیشنهاد ما این بود که در استان این اتفاق بیفتد و شورای عالی پنبه استان را تشکیل دهید.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 622989
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.