در این مطلب آمده است: تا پایان سال کمتر از چند روز بیشتر باقی نمانده و از روزهای گذشته بازارهای شب عید کم کم شاهد جنب و جوش و تحرک شده است.
در شهر سمنان در این روزها و روزهای باقی مانده تا پایان سال، بساط دستفروشان پهن شده و به تدریج با پرداخت عیدی کارکنان و کارگران، به انگیزه‌های خانوارهای هم‌استانی برای تهیه و خرید کالاهای مورد نیاز شب عید افزایش می‌یابد، سنتی که هر ساله تکرار می‌شود و آنچه در نهایت از این جنب و جوش‌ها باقی می‌ماند، خاطراتی است که گاه قیمت‌ها آن را تلخ می‌کند و گاه لبخند رضایت بر لب فروشنده‌ها و مشتری‌ها می‌نشاند !
البته با توجه به وضعیت اقتصادی همچنان یک رکود معنی‌داری بر سطح بازار حکمفرماست، دولت هم به استقبال این شرایط تازه رفته است و در یک ماه گذشته کارگروه تنظیم بازار مصوبه ای 9 ماده‌ای را برای تنظیم بازار شب عید مردم ابلاغ کرده و وعده داده است که تمهیدات جدیدی را برای عرضه ارزان قیمت برنج، گوشت، شکر و میوه اتخاذ کرده است.
البته قیمت‌ها هم تقریبا اعلام شده و قرار است که دولت با توجه به وضعیت موجود تولید و سطح درآمدها، نوعی رقابت را در بازار به همراه تعادل نسبی ایجاد کند.
به هر حال تمام این تمهیدات ابلاغ و اتخاذ شده حاکی از این نکته است که با تزریق نقدینگی به منابع مصرف کنندگان از طریق پرداخت عیدی و پاداش آخر سال و همچنین تحریک تقاضا از طریق ایجاد نیاز و رسومات و دید و بازدیدهای نوروزی، بسیاری از فروشندگان و تولیدکنندگان چشم امید به این روزهای آخر سال داشته باشند.
علی رغم ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در سال‌های اخیر، باز هم شاهد برخی کاستی‌ها در زمینه رونق اقتصادی در جامعه هستیم، هر چند که تلاش‌هایی در راستای حرکت روبه جلوی اقتصاد انجام شده و در همین استان ما سمنان حدود پنجاه جلسه مربوط به کارگروه اقتصاد مقاومتی با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار شده و بازدیدهای متنوعی از منابع و مراکز صنعتی و معدنی استان توسط عالی‌ترین مقام اجرایی در یک سال اخیر انجام شده است، اما هنوز برخی موانع بر سر راه رسیدن به اهداف متعالی اقتصاد مقاومتی وجود دارد.
در بین دستگاه‌های اقتصادی، بدون تردید وزارت جهاد کشاورزی، بار سنگینی بر دوش دارد که برای تحقق منویات و اهداف اقتصاد مقاومتی، تدابیر بیشتری را در تقویت تولید داخل، محدود کردن واردات، برنامه ریزی برای بی‌نیازی از واردات در عرصه‌های غذایی باید اتخاذ کند و حتی در زمینه‌ی تامین و ذخیره سازی میوه‌ی شب عید اقدامات جدی‌تری را باید انجام دهند، تا در این زمینه رضایت شهروندان جلب شود.
گرانی فزاینده در محصولات باغی و زراعی و از جمله میوه نظیر سیب و کیفیت نازل عرضه پرتقال در بازار امنیت غذایی که یکی از محورهای مهم اقتصاد مقاومتی است را زیر سوال برده است و بسیاری از شهروندان هم استانی نسبت به عرضه میوه‌ی شب عید و به ویژه پرتقال انتقاداتی دارند و این قضیه با اتخاذ تمهیدات جدید کارکرده تنظیم بازار شب عید منافات و مغایرت دارد !
براساس بند پنجم مصوبه‌ی اخیرکارگروه تنظیم بازار، قرار است که وزارت جهاد کشاورزی با توجه به کاهش تعرفه‌ی میوه‌های مورد نیاز مردم در شب عید نظیر نارنگی، پرتقال، موز و سیب، برنامه ریزی‌های لازم را برای تامین این اقلام طبق دستورالعمل با تامین 100 هزار تن مرکبات، براساس مصوبات تنظیم بازار اقدام و در ایام نوروز با نرخ مصوب توزیع کند اما برخی نگرانی‌ها در میان شهروندان هم استانی وجود دارد، که ذخیره سازی و توزیع میوه و از جمله پرتقال یخ زده و با کیفیت پایین از جمله‌ی آن می‌باشد.
بدون شک لازم است که برای تحول بنیادین در بخش تولید و کاهش هزینه‌ها و رضایت تولید کننده‌ها و مصرف کننده و برای تحقق برخی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تحقق اجرای بندهای مصوبه اخیر کارگروه تنظیم بازار، اقدامات موثری صورت پذیرد.
به نظر می‌رسد برای موفقیت در این راه، نیاز به برنامه ریزی دقیق تر و هماهنگی بین دستگاهی مناسب‌تر لازم و ضروری است و در نهایت پاسخگوی مسئولان به برخی نارضایتی‌های شهروندان هم استانی می‌توانند زمینه‌ی شور و نشاط جامعه و پویایی تولید و اقتصاد را در این روزهای پایانی سال و در نهایت موفقیت برای سال آینده را به ارمغان بیاورد.
7341/6026
خبرنگار: خدیجه سلطانی پور ** انتشاردهنده: جانعلی فتحی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.