آنه محمد متقی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: درپی گشت مشترک امروز پرسنل محیط زیست و دامپزشکی از سه تالاب بین المللی 'آلاگل، آلماگل و آجی گل' در بخش مرزی داشلی برون گنبدکاووس، چهار رشته تور ماهیگیری غیرمجاز که دراین تالاب ها پهن شده بود، جمع آوری شد.
وی گفت: در هنگام جمع آوری این تورهای غیرمجاز ماهیگیری، یک قطعه پرنده از گونه کشیم بزرگ نیز در یکی از این تورها به دام افتاده بود که پس از رهاسازی، آزاد و به دامن طبیعت بازگردانده شد.
متقی اضافه کرد: این گونه، از پرنده های آبزی و مهاجر به تالاب های این شهرستان است که هم اکنون فصل تخمگذاری آن می باشد.
وی تصریح کرد: غواصی و شنا کردن زیر آب از ویژگی های این پرنده است و به همین دلیل در تور ماهیگیران گرفتار شده بود.
به گزارش ایرنا، سه تالاب بین المللی 'آلاگل، آجی گل و آلماگل' در قسمت شمال استان گلستان نزدیک مرز ایران و ترکمنستان، به فاصله نزدیک به هم دربخش مرزی داشلی برون شهرستان گنبدکاووس واقع شده اند.
آلاگل با دو هزار و 500 هکتار وسعت و آجی گل با 320 هکتار وسعت درشمال شرقی تالاب آلاگل و تالاب آلماگل با 207 هکتار مساحت درشمال تالاب آجی گل واقع است؛ ارتفاع تالاب آلاگل ازسطح دریای آزاد در عمیق ترین نقطه ( 6 -) متر و در دو تالاب آجی گل و آلماگل (4 -) متر است.
آب و هوای منطقه، مدیترانه ای گرم و دارای تابستان های خشک و گرم و زمستانه های ملایم است، میزان بارندگی سالیانه بین 250 تا 300 میلی متر، رطوبت بین 26 تا 100 درصد و تبخیر سالیانه آن نیز 1800 تا 1900 میلی متر است.
سه تالاب بین المللی گنبدکاووس همه ساله درفصل زمستان پذیرای هزاران پرنده مهاجر از شمال سیبری می باشد.
شهرستان 380 هزار نفری گنبدکاووس درشرق استان گلستان واقع است.
1860/3039/
خبرنگار : علی لکزانوری ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.