موسی غلامزاده سراب، سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این گونه جزو پرنده های مهاجر و غیربومی است که در این منطقه در نزدیکی رودخانه مشاهده و موجب شگفتی گردشگران و طبیعت دوستان به لحاظ زیبایی و جذابیت آن شده است.
وی بیان کرد: این پرنده اگرچه غیربومی است اما احتمال ماندگاری و زیست در منطقه محل حضور خود را دارد.
لک‌لک سیاه پرنده‌ای‌ست به طول ۹۵ سانتیمتر، دارای پر و بال سیاه براق با جلای زرشکی و سبز و سطح شکمی سفید که منقار، دور چشم و پاهایی سرخ رنگ دارد.
این گونه تک زی و دیر انس است که به تنهایی یا به صورت دسته جمعی مهاجرت می‌کند.
منطقه حفاظت شده ارس سیستان یا هزارمسجد با گستره 12 هکتار در مجاورت رشته کوه هزار مسجد در غرب شهرستان کلات، از سال 1378 به عنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در استان خراسان رضوی افزوده شده است.
یکی از دلایل اصلی انتخاب این منطقه به عنوان منطقه حفاظت شده وجود جنگل های انبوه درختان ارس بوده است که از سایر گونه های گیاهی این منطقه می توان از زرشک، انجیر وحشی، زالزالک، بادام وحشی ، گز، پسته وحشی، کلاه میرحسن، درمنه، گون، چوبک، باریجه و شبدر نام برد.
از جمله گونه های شاخص جانوری منطقه می توان به قوچ و میش، کل و بز، پلنگ، گربه جنگلی، گربه پالاس، گراز، گرگ، روباه، شغال، خرگوش و تشی، کبک دری، کبک معمولی، سار، تیهو، کبوتر چاهی، سهره، چکاوک شاخدار و آسمانی، بلدرچین، مرغ حق، دلیجه، سارگپه، عقاب طلایی، عقاب دشتی، کرکس و هما اشاره کرد.
7496/5132
خبرنگار: آرزو جاودانی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.