به گزارش خبرنگارایرنا حمزه رسولی راد روز دوشنبه در جلسه هماهنگی آیین بزرگداشت مختومقلی فراغی، به اهمیت ملی و منطقه ای برگزاری این آیین اشاره کرد و افزود: این مراسم همه ساله اردیبهشت ماه با حضور مسئولین کشوری، استانی، مهمانان خارجی و قشرهای مختلف مردم در شهرها و مراکز فرهنگی وهنری استان گلستان برگزار می شود.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کلاله با بیان اینکه آیین بزرگداشت متمرکز و نهایی این شاعر و عارف نامی 15 اردیبهشت در محل آرامگاهش در روستای آق تقه شهرستان مرزی مراوه تپه برگزار می شود، ازدستگاه های اجرایی مرتبط ، فعالان و تشکل های فرهنگی هنری خواست با توجه به حضور مهمانان کشوری و خارجی ، همانند سالهای گذشته در برگزاری مراسم استانی و شهرستانی بزرگداشت مختومقلی مشارکت فعال داشته باشند.
رسولی راد همچنین اعلام کرد: آیین بزرگداشت مختومقلی در کلاله با مشارکت تشکل جمعیت فرهنگی هنری مختومقلی این شهرستان 11اردیبهشت درمحل مجتمع فرهنگی و هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کلاله برگزار می شود.
شهرستان 110هزار نفری کلاله در شرق استان گلستان قرار دارد.
مختومقلی فراغی، شاعر و عارف بزرگ ترکمن در سال ‏1146 ‏هجری قمری در روستای حاجی قوشان گنبدکاووس در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد،‌ پدرش دولت محمد آزادی و مادرش ارازگل بودند.‏
مختومقلی تا پایان عمر در بین ترکمن‌ها زیست و در غم‌ها و شادی‌های آن‌ها شریک بود. او علاوه بر شعر، به آموزش و راهنمایی مردم پرداخت و سرانجام در سن ‏پنجاه‌ و هفت‌سالگی در سال ‏1204 ‏هجری قمری در کنار چشمه عباساری در دامنه کوه سونگی بدرود حیات گفت. ‏
پیکر او در روستای آق توقای شهرستان مرزی مراوه تپه در جوار آرامگاه پدرش دولت محمدآزادی به خاک سپرده شده است و همه ساله مراسم بزرگداشت وی در اردیبهشت ماه با حضور مهمانان کشوری و خارجی در محل آرامگاه وی برگزار می شود.
/1860/7478
خبرنگار: حاجی محمد خدری ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.