یوزیک یا همان " گل یا پوچ" به معنی نگین انگشتر است که قوانین ساده و امکان برگزاری آن در مکان کوچک و تعداد معدود، موجب شده انجام آن در این شب و روزها مورد استقبال گلستانی ها قرار بگیرد.

در این بازی یک شی گرد کوچک مانند نخود، کاغذ، سنگ ریزه یا هر چیز کوچک مشابه را داخل یکی از دستان قرار داده به طوری که افراد دیگر آن را نبینند، سپس افراد مقابل باید به اصطلاح گل را پیدا کنند.

در ابتدا افراد به ۲ گروه مساوی تقسیم می‌شوند و ۲ سرگروه شرایط بازی را از قبیل حد نصاب امتیاز، تعداد امتیازات، امتیاز درست حدس زدن و گرفتن گل را مشخص می‌کنند.

برای آغاز بازی یکی از سرگروه‌ها دکمه یا ساچمه‌ای کوچک که در بازی (گل) نامیده می‌شود را برداشته و به سرگروه دیگر پیشنهاد می‌کند که گل را در مقابل چند امتیاز می‌خواه.  بنابر معامله ۲ سرگروه در نهایت یکی از گروه‌ها، در شروع بازی چند امتیاز و گروه دیگر گل را دارد و می‌تواند با آن امتیاز بگیرد.

سرگروه صاحب گل، ابتدا باید گل را به گروه مقابل نشان دهد و سپس آن را به‌ طور پنهانی به یکی از دست‌ها می‌سپارد و همه مشت گره کرده خود را در مقابل دید گروه مقابل قرار می‌دهند و نفرات گروه دوم با کنجکاوی، دقت و هوشیاری از حرکت دست سرگروه و نفرات، نگاه‌ها و حالت چهره‌ها حدس می‌زنند و به سرگروه می‌گویند.

سرگروه بنابر حدس خود و یاران، دست‌های مشکوک را کنار گذاشته و بقیه را یکی یکی با گفتن واژه (پوچ یا خالی) کنار می‌گذارد و به این ترتیب به گل نزدیک تر می‌شود و چنانچه درست حدس زده و گل را پیدا کند به همراه کسب امتیاز، صاحب گل شده و در دور بعدی آنان گل را مخفی خواهند کرد و چنانچه نتواند باز گروه مقابل با کسب امتیاز گل را پیش خود نگه‌ داشته و میان دست‌ها پخش خواهند کرد.

در ابتدای بازی اگر حدس قوی باشد که به یقین مبدل شود، سرگروه می‌تواند بنا بر قراردادی که دارند با یکسره گرفتن گل، پنج امتیاز بگیرد و در خاتمه برنده بازی، گروهی است که تعداد امتیازاتش زودتر به ۲۱ برسد.

گل یا پوچ از جمله بازی‌های خانگی است که محدودیتی از نظر محوطه بازی ندارد و در خانه به راحتی می‌توان آن را اجرا کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.