امیر محتشم امیری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی علت بیمه مزارع پرورش میگو در استان را خسارت وارده ناشی از بیماری "لکه سفید" در سال زراعی قبل اعلام کرد و گفت: پارسال، صندوق بیمه استان ۳۳ میلیارد ریال بابت خسارت وارده ناشی از این بیماری در ۲۸۳ هکتار مزارع پرورش میگو، پرداخت کرد.

بیماری لکه سفید جدی‌ترین بیماری ویروسی تاثیر گذار در انواع گونه های میگو معرفی شده که عامل آن بیماری باکولوویروس است.

هر چند ۲۲ سال پیش در اثر شیوع بیماری لکه سفید افزون بر ۸۰ درصد از میگوهای پرورشی مزارع ژاپن و چین از بین رفت اما گفته شده لکه سفید میگو در قاره کهن آسیا جنبه اپیدمی دارد.

از آنجایی که میگوهای آلوده به این ویروس پلاک‌های سفید رنگی را از خود به جای می گذارند که دلیل آن رسوب و عدم جذب کلسیم است؛ این بیماری لکه سفید نامیده می شود.

به گفته کارشناسان شیلات گلستان؛ میگوی تکثیری در مجتمع پرورشی گمیشان از گونه "وانامی" است که به علت شوری کم آب و اقلیم و خاک مناسب طی ۱۲۰ روز در این منطقه پرورش و به وزن ۱۵ گرم می رسد.

از استخرهای مجتمع پرورش میگوی گمیشان به طور متوسط ۳.۵ تن در هکتار می توان میگو برداشت کرد.

براساس گزارش مدیرکل شیلات گلستان به خبرنگار ایرنا در مرداد ماه امسال، به دلیل بروز این بیماری و آلوده شدن مزارع، امکان رسیدن به تولید پیش بینی شده ۴ هزار تن میگو امسال وجود ندارد و ممکن است رقم تولید این محصول از سال گذشته( دو هزار و ۵۹۵ تن) کمتر شود.

به گفته سیدجواد قدس علوی، از ۶۱۲ استخر فعال پرورش میگو در گلستان، بیماری لکه سفید ۱۲۴ استخر را آلوده کرد و ۳۵ استخر هم به دلیل شدت شیوع بیماری به طور کامل معدوم شد.

گلستان به دلیل همجواری با بخشی از سواحل دریای خزر، دارای سایت پرورشی گمیشان واقع در شمال غرب استان و تنها مجتمع تولید میگو در شمال ایران است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.