این بارش ها که تا ظهر امروز چهارشنبه نیز ادامه داشت، سبب پرآبی رودخانه قره سو در پیرامون خلیج گرگان و شادمانی کشاورزان و صیادان منطقه شد.

از سوی دیگر زباله ها و پسماندهای شناور در سطح آب از دیگر پیامدهای این بارش بود که سالها است مناطق پایین دستی رودخانه های گلستان را با بحران مواجه کرده و این امر موجب گرفتگی دهنه پل های احداث شده بر روی قره سو در حوزه روستاهای پایین دست از جمله محدوده پل سراهی قره تپه شد.

رودخانه قره سو از مهمترین منابع آبی تغذیه کننده خلیج گرگان و از مراکز عمده تکثیر انواع ماهیان استخوانی نظیر کلمه، سفید، سیم، کپور و کفال است.

برای تامین آب آشامیدنی شهر گرگان و آبیاری زمین های کشاورزی، سد کوثر بر روی رود گرماب دشت از شاخه های اصلی قره سو احداث شده است.

شاخه اصلی این رودخانه قره سو از ارتفاع ۲ هزار و ۹۰۰ متری کوه های اسب چر، سوس و قزیمان سرچشمه می گیرد و بعد از ملحق شدن آب چشمه سارها و شاخه های فرعی به نام باغشاه و گرماب دشت سرانجام با سایر شاخه های فرعی، رودخانه قره سو را تشکیل می دهد.

طول این رودخانه ۱۶۰ کیلومتر است و در جنوب گلستان با جهت شرقی - غربی جریان دارد.

از مهمترین شاخه های قره سو می توان به گرماب دشت، چهل چهار آب، شصت کلا، فسن رود، النگ دره، نوشن و زیارت اشاره کرد.

این رود بعد از پیمودن چند دهستان در غرب و شمال غرب استان گلستان در کنار روستای قره سو به خلیج گرگان و دریای خزر می ریزد.

استان مرزی گلستان واقع در شمال کشور بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت و یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.