مطابق آمارها، بیش از ۵۰ درصد رای دهندگان گلستان را زنان تشکیل می دهند که این موضوع از چشم مدیران تبلیغاتی کاندیداهای مجلس استان دور نمانده و برای جلب آرای آنان برنامه های مفصلی ترسیم شده است.

شرکت در برنامه های مذهبی بانوان، جلسات زنانه قرائت قرآن، نشست های وام خانگی و دورهمی های خانوادگی به یکی از برنامه های ثابت کاندیداها تبدیل شده است.

نقش محوری زنان در خانواده های سنتی و تاثیرگذاری آنان در هدایت رای دیگر افراد خانواده سبب شده تا در این دوره از تبلیغات، داوطلبان از تعداد همایش ها و نشست های سیاسی و طرفداری خود کاسته و در مقابل فرصت و زمان بیشتری را برای جلب نظر زنان اختصاص دهند.

کاهش تعصبات و تبعیضات جنسیتی و بهبود رویکردهای فرهنگی در حوزه  زنان در چند سال اخیر سبب شده تا مشارکت سیاسی بانوان در حوزه های مختلف همانند انتخابات افزایش یابد .

این باور در کاندیداهای مجلس حوزه های انتخابیه گلستان شکل گرفته که زنان علاوه بر حضور پای صندوق‌های رای می‌توانند با ترغیب و تشویق اعضای خانواده تاثیرگذاری مضاعفی بر مشارکت مردم در انتخابات داشته باشند و بر همین اساس زمان زیادی از برنامه های تبلیغاتی خود را به زنان اختصاص داده اند

حضور در پویش ها و کمپین های زنانه رویکرد جدیدی است که فعالان سیاسی و حتی قومیت های گلستان از آن غافل نشدند.

با این وجود از میان بیش از ۲۰ داوطلب زن، تعداد انگشت شماری از آنان اقدام به تبلیغات محیطی و عمومی کرده و اغلب به کسب رای از طریق زنان با رویکردهای ذکر شده امید بسته اند.

 هر چند تاکنون هیچ کدام از زنان در لیست نهایی احزاب و قومیت های اصلی گلستان قرار نگرفته اند اما تلاش تعدادی از آنان برای قرار گرفتن در لیست مورد حمایت جریانات سیاسی و قومی چشمگیر است.

برخی از این زنان همچنان در تلاش هستند تا بتواند نظر مساعد ریش سفیدان و بزرگان قوم خود را بدست آورده و با افزایش بخت کسب رای، به اولین زن گلستانی راه یافته به مجلس تبدیل شوند.

وضع و اصلاح قوانین به نفع بانوان، استفاده از زنان توانمند در سمت های مهم، تلاش برای رفع تبعیض جنسیتی و سهمیه بندی های رایج در حوزه بانوان از جمله وعده های داوطلبان زنان انتخابات گلستان است .

گلستان حدود ۱.۹ میلیون نفر مرکب از اقوام و نژادهای مختلف اعم از ایرانی، غیرایرانی و مذاهب را در خود جای داده و از این حیث متنوع ترین ترکیب جمعیتی ایران را دارد. 

تبلیغات ۲۱۳ نامزد انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۶ حوزه انتخابیه استان گلستان برای کسب ۷ کرسی از پنجشنبه گذشته به مدت یک هفته آغاز شد.

استان گلستان با ۶ حوزه انتخابیه اصلی، ۷ نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد که دو نفر از حوزه گرگان و آق قلا ، یک نفر از رامیان و آزادشهر، یک نفر از علی آباد، یک نفر از کردکوی، بندرترکمن و بندرگز، یک نفر از گنبدکاووس و یک نفر از مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه به مجلس شورای اسلامی راه خواهند یافت.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دوم اسفند امسال برگزار می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.