ابراهیم کریمی روز دوشنبه در دویست و چهل و چهارمین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان گلستان در فرمانداری شهرستان مینودشت اظهارداشت: برگزاری این جلسات در شهرستان‌ها جند حسن دارد که می‌توان رصد کارگاه های تولیدی خرد و کلان، بررسی مشکلات از نزدیک و کوتاه شدن پروسه رسیدگی و حل مشکلات را از جمله آنها عنوان کرد.

وی افزود: در این جلسات فرمانداران شهرستان‌ها نسبت مشکلات و موضوعات مطرح شده حساس تر می‌شود و حضور مدیران کل مربوطه و مدیران عامل بانک‌ها ضمن ایجاد راه حل برای بسیاری از مشکلات، باعث دلگرمی تولیدکنندگان نیز می‌شود.

وی بیان کرد: در این رابطه با توجه به برگزاری سه جلسه کارگروه رونق تولید در شهرستان‌ها، اکثر مصوبات انجام شده در مراحل نهایی و اجرایی می‌باشد که می تواند به معنی واقعی کلمه رونق تولید را دربربگیرد و چرخ توسعه اقتصادی گلستان را با شتابی بیش از پیش به حرکت در بیاورد.

کریمی با اشاره به اصلی‌ترین مشکل تولیدکنندگان عنوان کرد: عمده مشکلاتی که واحدهای تولیدی با آن دست به گریبان هستند شامل معوقات بانکی، بدهی به سازمان‌های تامین اجتماعی و مالیاتی است که بخش عمده آن با تعاملاتی که موردنظر مجموعه استانداری گلستان و با اقدامات مناسب در مسیر حل شدن‌است.

کریمی افزود: با وجود همه مشکلاتی که دولت در حوزه‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌ها با آن روبروست، روند اعطای تسهیلات به تولیدکنندگان تسهیل شده و از این رو مشکل خاصی نیست و دولت نیز تمام تلاش خود را دارد با تامین منابع مورد نیاز بخش تولیدی کشور را مورد حمایت قرار داده و این رویه رو به رشد را حفظ نماید.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان ابرازداشت: در همین رابطه اعطای بیش از سه هزار میلیارد ریال تسهیلات برای رونق تولید در استان گلستان گواه توجه و نگاه ویژه دولت به بخش تولیدی در سال جاری است.

در این جلسه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان هم با اشاره به مشکل معدن روستای تخت مینودشت و ضرورت احداث یک جاده برای استخراج در تونل جدید این معدن، گفت: عرصه‌های منابع طبیعی در اطراف این معدن به دلیل فعالیت‌های انسانی و زمین‌لرزه‌هایی که در آن منطقه رخ داده، بشدت تخریب شده و صورت خوشی ندارد که نیاز است مدیریت معدن برای بهبود این وضعیت همکاری نماید.

ابوطالب قزل سفلو تصریح کرد: حفر تونل ۵۰۰ متری جدید در این معدن در سطح استانی منابع طبیعی مورد تایید قرار گرفته و برای تایید در سطح ملی با مشکلاتی مواجه شده که استعلامات محیط زیستی از جمله موانع موجود در این زمینه است مدیران این معدن می‌بایست نگرانی‌های اداره محیط زیست را حل و فصل نمایند.

مدیرکل محیط زیست استان گلستان نیز در این رابطه گفت: معدن زغال سنگ تخت باید با نقشه کامل تونل‌هایی که در آینده می خواهد مورد استخراج قرار گیرد نیازهای خود را بیان کند زیرا این موضوع که در هر مقطع یک جاده در عرصه‌های جنگلی و منابع طبیعی ایجاد شود، می‌تواند مخاطرات زیست محیطی به همراه داشته باشد.

محمدرضا کنعانی بیان کرد: ارائه یک طرح جامع می تواند برنامه‌ریزی برای احداث جاده‌های مورد نیاز را با یک جمع بندی سریعتر نهایی سازد زیرا در این بین شورای عالی جنگل‌ها نیز به دلیل تخریب عرصه جنگلی در هر مقطع برای احداث جاده مورد نیاز با این موضوع مخالف است.

در این جلسه برخی مدیران عامل بانک‌های استان نیز با بیان افزایش میزان معوقات برخی کارگاه‌های تولیدی کمک به این شرایط را منوط به پرداخت بدهی و یا بخشی از معوقات بیان کردند تا این مجموعه‌ها بتوانند با ارائه تسهیلات به کارگاه‌های تولیدی ضمن جلوگیری از ورشکستگی و تعطیلی این واحدها، دیگر تولیدکنندگانی که نیاز به تسهیلات دارند را نیز کمک کنند.

در این جلسه نماینده شرکت پویندگان که در بخش تولید لوازم پزشکی فعالیت دارد با انتقاد به بازپرداخت بدهی‌های دولتی بیان کرد: حدود ۱۰۰ میلیارد ریال از وزارت بهداشت به دلیل ارائه انواع لوازم پزشکی و دستگاه های بیمارستانی طلب داریم که فشار بسیار زیادی را بر روند ادامه کار این واحد تولیدی گذاشته است و از طرفی بدهی ۳۰ میلیاردی این مجموعه به بانک‌ها و فشار برای بازپرداخت آن، مدیران این مجموعه را بر آن داشته تا این کارخانه را به منطقه‌ای دیگر منتقل کنند.

وی یادآور شد: این شرکت با فعالیت در سه شیفت کاری و ساخت دستگاه پیشرفته رادیولوژی در بخش‌های زیادی نیاز کشور برای تامین لوازم پزشکی را مرتفع کرده ولی برای بقا نیاز به توجه ویژه مسئولان دارد.

مدیرعامل شرکت شیر فجر مینودشت نیز با انتقاد از سودهای کلان بانکی و فشار برای بازپرداخت و حتی توقیف املاک از سوی بانک‌ها گفت: بانک‌ها با سود بالای تسهیلات و حتی محاسبه سود مرکب معوقات بانکی، راهی برای ادامه مسیر نگذاشتند و با ادامه این روند نابودی بخش تولید کشور نیاز به دشمن خارجی ندارد زیرا سودهای کلان بانکی که از نظر بسیاری از مراجع حرام نیز می باشد کمر تولیدکنندگان را شکسته است.

وی بیان کرد: با فروش منزل شخصی و تامین سرمایه برای ادامه تولید تنها توانستیم یک خط تولید با ۱۷ کارگر از مجموعه خود را فعال نماییم در صورتی که با وجود حمایت و همراهی، می‌توانیم با راه‌اندازی دیگر خط‌های تولیدی بیش از ۱۰۰ نیروی کار جذب کرده و ضمن اشتغال‌زایی معوقات بانکی خود را نیز بپردازیم.

در پایان این جلسه اعضای کارگروه تسهیل در رفع موانع تولید با هدف حل مشکلات واحدهای تولیدی، در برخی از واحدهای تولیدی مینودشت حضور یافته و از نزدیک مشکلات این مجموعه‌ها را بررسی کردند.

شهرستان مینودشت با ۸۶ هزار نفر جمعیت در شرق استان گلستان قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.