با شروع فصل پاییز و سردی هوا در منطقه سیبری،  ۱۰۰ تا ۱۲۰ گونه پرنده برای زمستان گذرانی به شمال ایران بخصوص تالاب‌ها و آبگیرهای گلستان مهاجرت می کنند.

حضور انواع پرندگان مهاجر در فصل های پاییز و زمستان زیبایی خاصی به تالاب‌ها می بخشد که در صورت برنامه‌ریزی و فراهم کردن امکانات اولیه می توان از این مکان ها برای اشتغالزایی و جذب گردشگران استفاده کرد. 

یکی از روش‌های نامتعارف و غیرمجاز مرسوم در مناطق تالابی ایران، پهن کردن دام هوایی انتظاری و گستراندن تورهای زنده گیری پرندگان مهاجر در مسیر پروازی آنها است که به عنوان راحت ترین شیوه برای کشتن جمعی پرندگان آبزی و کنار آبزی توسط شکارچیان غیرمجاز استفاده می شود.

برخی بومیان به جای اینکه از فرصت حضور این گونه های زیبا برای توسعه منطقه و اشتغالزایی استفاده کنند، به کشتار این پرندگان برای رسیدن به منافع محدود و موقت می پردازند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گلستان روز یکشنبه در گفتگو با ایرنا با بیان اینکه شکار هرگونه پرنده مهاجر با استفاده از دام هوایی جرم و مستوجب مجازات جزای نقدی و حبس است گفت: در ۲۴ ساعت گذشته نیروهای یگان حفاظت محیط زیست استان ۶ رشته دام هوایی شکارچیان را به طول ۶۰۰ متر در تالاب بین المللی گمیشان جمع آوری کردند.

مهدی رضایی اظهار داشت: در حال حاضر در زیستگاه های آبی استان چندین اکیپ ۲ و ۳ نفره با پایش شبانه روزی دام های هوایی را شناسایی و جمع آوری می کنند.

وی تاکید کرد: پایش و گشت‌ پیاده در مناطق باتلاقی و کم عمق تالابی، سخت و طاقت فرسا است اما محیط بانان برای حفظ گونه های ارزشمند حیات وحش تا حدود ۱۵ کیلومتر در شب پیاده روی می کنند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گلستان اظهار داشت: شهروندان و علاقمندان به حیات وحش در صورت مشاهده هر گونه تخلف احتمالی، مراتب را از طریق تلفن شبانه روزی ۱۵۴۰ به ماموران یگان حفاظت محیط زیست استان اطلاع دهند.

 مرغابی، غاز، قو، پلیکان، باکلان، پرستوی دریایی، سلیم، کاکایی، چنگر، اگرت، خوتکا، گیلان شاه و تلیله از جمله گونه های حاضر در زیستگاه های آبی گلستان هستند.

گلستان با دارا بودن چهار تالاب بین المللی گمیشان، آلاگل، آجی گل و آلما گل و افزون بر یکصد کیلومتر نوار ساحلی در کرانه های دریای خزر و خلیج گرگان سالانه میزبان صدها هزار قطعه از انواع پرندگان مهاجر و زمستان گذران است.

تالاب گمیشان در شمال غرب و دیگر تالاب های بین المللی گلستان در شمال استان قرار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.