شکار مجاز با ارائه پروانه و تعیین سهمیه مشخص روزانه در یک دوره محدود چند هفته ای در مازندران به عنوان بزرگ ترین میزبان پرندگان مهاجر زیر نظر محیط زیست انجام می شود. در سال‌های گذشته مسئولان با پدیده شکار غیرمجاز توسط شکارچیان مجاز مواجه بودند که گاهی آمار تخلفشان بیشتر از شکارچیان غیرمجاز بود.

اگر چه آمار رسمی در این زمینه وجود نداشت، ولی برآوردها نشان می داد شکارچیان مجاز تا سه برابر شکارچیان غیرمجاز مرتکب تخلف می شوند.

مسلم  آهنگری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا توضیح داد : در سال جاری حدود ۷۰۰ قبضه سلاح هنگام شکار غیرمجاز در مازندران کشف شد ۵۰۸ قبضه دارای مجوز قانونی بود و صاحبان آنها باید به قوانین و مقررات در اختیار داشتن سلاح پایبند می بودند در حالی که آمار تفنگ های فاقد مجوز کشف شده حدود ۲۰۰ قبضه بود.

وی افزود: البته با توجه به این که سال گذشته در ۹ ماهه ۶۰۵ قبضه سلاح دارای مجوز هنگام شکار غیرمجاز از شکارچیان توقیف شده بود، به نظر می رسد امسال ما با کاهش تخلف دارندگان تفنگ های شکاری مجاز مواجه هستیم و آنها در حال حرکت به سمت قانونمداری هستند.

آهنگری با این صف گفت که همچنان تخلف با تفنگ های شکاری دارای مجوز حدود سه برابر تفنگ های غیرمجاز است که باید از طریق اطلاع رسانی همه جانبه و فرهنگ سازی روند کاهشی تخلف با تفنگ های مجاز کاهش یابد.

ابطال پروانه حمل اسلحه 

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران مجازات شکار غیرمجاز با تفنگ های دارای مجوز را باطل کردن پروانه حمل آنها اعلام کرد و گفت که پس از باطل شدن پروانه حمل ، مالکان این اسلحه به محاکم قضایی معرفی شده و پس از طی مراحل قانونی ، سلاحش تحویل وزارت دفاع خواهد شد.

وی اضافه کرد : بر همین اساس امسال تمامی ۵۰۸ قبضه سلاح دارای پروانه حمل که هنگام شکار غیرمجاز توقیف شده بود ، پس از تایید حکم تخلف از سوی دستگاه قضا به وزارت دفاع تحویل شد و سال گذشته هم ۶۰۰ قبضه از این گونه سلاح با ابطال پروانه حمل تحویل شده بود.

آهنگری از کشف و ضبط ۲ قبضه سلاح جنگی کلت و کلاشینکف از شکارچیان غیرمجاز در مازندران طی سال جاری خبر داد و گفت که  پرونده حمل کنندگان این سلاح ها برای برخورد قانونی در اختیار دادگستری کل استان قرار گرفته است.
وی تعداد فشنگ های به دست آمده از شکارچیان غیر مجاز را هم افزون بریک هزار و ۷۰۰ تیر اعلام کرد.

این مسئول آمار شکارچیان غیرمجاز و متخلف در مازندران را هم تاکنون ۳۳۱ نفر اعلام کرد و گفت که این تعداد یک سوم مدت مشابه سال گذشته است.

براساس قانون جریمه شکار غیر مجاز پرندگان وحشی به طور میانگین بیش از یک میلیون ریال است.
فرمانده یگان محیط زیست مازندران همچنین گفت که در سال جاری افزون بر ۶ هزار دستگاه ادوات شکار  شامل دام هوایی، ادوات کرس و گذر ( شکار دست جمعی ) پرندگان زمستان گذر از شکارچیان در  استان کشف شد.

آهنگری افزود که محل کشف بیش از ۸۰ درصد از این ادوات در تالاب سرخرود و دیگر تالاب های کوچک شهرستان فریدونکنار بود.

تکرار تخلف توسط پولدارها  

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران از تکرار تخلف توسط افراد پولدار با وجود توقیف ادوات شکارشان خبر داد و گفت  اگرچه در سال جاری شکار غیر مجاز نسبت به سنوات گذشته کاهش یافت، ولی همچنان برخی از شکارچیان غیر مجاز به دلیل برخورداری از تمکن مالی بالا با وجود توقیف چندین باره ادواتشان پ، بار دیگر این روش ها را ادامه می دهند.
براساس گزارش رسمی در مازندران برای حدود یکصد هزار قبضه سلاح شکاری و غیر شکاری پروانه صادر شده است.
مازندران با داشتن ۸۰۰ تالاب، آببندان و آبگیر به عنوان زیستگاه اصلی پرندگان و جانوران یکی از ۱۰ استان میزبان پرندگان زمستان گذران از داخل و خارج کشور است به طوری که طبق آمار سالانه به طور میانگین ۸۰۰ تا یک میلیون بال پرنده با افزون بر ۷۰ گونه برای زمستان گذرانی به این خطه سفر می کنند.
براساس آمار حدود ۳۰ درصد از این پرندگان در زمستان به دست شکارچیان غیرمجاز شکار می شوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.