اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان از ثبت کارخانه پنبه گنبدکاووس و ایستگاه راه‌آهن بندرترکمن در فهرست میراث صنعتی و سیکاپل و بزپل کردکوی در میراث غیرمنقول کشور خبر داد.

قدمت کارخانه پنبه گنبدکاووس و ایستگاه راه‌آهن بندرترکمن مربوط به دوره پهلوی اول و سیکا پل و بزپل کردکوی مربوط به دوره صفویه است.

**

 جایزه ویژه بین‌المللی شورای جهانی صنایع‌دستی به هنرمند گلستانی اعطا شد.

میترا بی‌باکیان هنرمند فعال رشته جاجیم‌بافی گلستان، در رویداد جایزه بین‌المللی صنایع‌دستی شورای جهانی صنایع‌دستی که در هند برگزار شد این جایزه را دریافت کرد.

این هنرمند گلستانی پیش ‌از این نشان ملی مرغوبیت کالا و مهر اصالت بین‌المللی را دریافت کرده بود.

**

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان گلستان از حضور هنرمندان گلستانی در چهارمین نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی خراسان جنوبی خبر داد.

مریم حاجی ابراهیمی گفت: در این نمایشگاه که با هدف حمایت از هنرمندان، رونق کسب‌ و کار، توسعه و ترویج رشته‌های بومی و آشنایی هنرمندان استان ها با نحوه تولید رشته‌های مشابه نقاط دیگر ایران برگزار می‌شود هنرمندان گلستانی در رشته‌های نمدمالی و صنایع‌دستی ترکمن همراه با سیاه‌چادر عشایری حضور دارند.

وی بیان کرد: امسال ۲۷ بازارچه موقت صنایع‌دستی در گلستان برپاشد که یکی از مهمترین اهداف آن، رونق فروش محصولات صنایع‌دستی هنرمندان استان و فراهم آوردن زمینه حضور آنان در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی است.

**

معاون سرمایه‌گذاری و تأمین منابع اداره‌کل میراث‌فرهنگی گلستان از موافقت با ساخت اولین مجتمع گردشگری مراوه‌تپه خبر داد و گفت: این مجتمع گردشگری با حجم سرمایه‌گذاری بالغ‌ بر ۲۰۰ میلیارد ریال در عرصه‌ای به مساحت ۲۰ هکتار در حریم شهر مراوه‌تپه ساخته می شود.

به گفته رحمانی با اجرای این طرح بخش اعظمی از کمبودهای مرتبط با ایجاد تاسیسات گردشگری و ارائه خدمات به گردشگران برطرف خواهد شد.

**

در ۳ سال اخیر ۴۵ گواهی کیفیت کارگاهی توسط هنرمندان گلستانی اخذ شد.

اعطای گواهی کیفیت با هدف بهبود شرایط تولید و استانداردسازی کارگاه‌ها و فرایند تولید محصولات صورت می‌گیرد.

این گواهی در رشته‌های رودوزی سنتی، معرق، البسه محلی، نگارگری، سوزن‌دوزی بلوچ، چادرشب بافی، پلاس ‌بافی، ساخت‌وساز زیورآلات سنتی، سوزن‌دوزی ترکمن، منبت، چل نگری، کاشی سنتی و ابریشم‌بافی برای کارگاه‌های استان صادر شده است.

حدود ۳۰ هزار هنرمند صنایع‌دستی در ۲۸ رشته بومی و ۸۰ رشته غیربومی در استان گلستان فعالیت می‌کنند.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.