عبدالقدیر کریمی عصر دوشنبه در سومین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی گنبدکاووس اعلام کرد که فرمانداری آمادگی دارد ۵۰ درصد از هزینه ساخت این کتابخانه را از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای شهرستان در سال آینده و شهرداری و شورای اسلامی این شهر هم زمین مناسب برای این پروژه را تامین نمایند.

وی بابیان اینکه جای یک کتابخانه عمومی بزرگ در شهر گنبدکاووس خالی است، ابراز امیدواری کرد که نهاد کتابخانه‌های عمومی استان گلستان و کشور هم با تامین ۵۰ درصد هزینه ساخت این کتابخانه از محل منابع داخلی یا کمک نیکوکاران، به مطالبه مردم فرهنگ‌دوست این شهرستان جامه عمل بپوشانند.

کریمی همچنین با تاکید برضرورت توجه جدی به توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه بویژه در محیط خانواده‌، مدرسه و دانشگاه، اضافه کرد: امروز فرهنگ مطالعه در نهادهای اشاره شده، بسیار کمرنگ و به دور از فرهنگ و تمدن بالای ملت ایران است.

وی پیشنهاد کرد تا خانواده‌ها، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها با برنامه‌ریزی مناسب از جمله خرید کتاب برای فرزندان و برگزاری مسابقات کتابخوانی و یا فرهنگی با موضوع کتاب و نیز اهدای کتاب به جای جوایز نقدی، نسل کودک، نوجوان و جوان را بیشتر با کتاب و کتابخوانی مانوس نمایند.

فرماندار ویژه گنبدکاووس با اشاره به در پیش بودن هفته کتاب و کتابخوانی (۲۳ تا ۳۰ آبان)، برلزوم تدوین برنامه‌های جذاب در این هفته برای گروه‌های مختلف جامعه بویژه برای نسل نوجوان و جوانان ازسوی اداره کتابخانه‌های عمومی این شهرستان با همکاری دیگر ادارات و نهادها تاکید کرد.

کریمی پیشنهاد کرد: برخی برنامه‌ها از جمله برگزاری مسابقه کتابخوانی در بوستان‌های شهری، دیوارنگاری با موضوع کتاب و کتابخوانی در سطح شهر توسط شهرداری، برگزاری تور کتابخانه‌گردی ویژه مدیران و کارکنان ادارات و نهادها، برگزاری نشست‌های کتابخوان در مدارس و دانشگاه‌ها و استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در بین خانواده‌ها در هفته کتاب و کتابخوانی در این شهرستان برگزار شود.

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی گنبدکاووس نیز دراین جلسه با ارائه گزارشی از عملکرد یک ساله این اداره گفت: از اول آبان ۹۷ تا اول آبان امسال تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی این شهرستان با رشد ۳۷ درصدی از پنج هزار و ۷۷۳ نفر به هفت هزار و ۹۴۹ نفر افزایش یافته و براین اساس تعداد کتاب‌های به امانت داده شده نیز در یک سال گذشته ۲۱ درصد رشد داشته و اعضا ۵۶ هزار و ۸۰۸ جلد کتاب به امانت بردند.

علیرضا مجاهدی راد، تعداد کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی گنبدکاووس را  ۵۵ هزار و ۲۷۵ نسخه اعلام کرد و افزود: با اهدای ۴۰۰ مترمربع زمین ازسوی دهیاری و شورای اسلامی روستای مرزی کرند، بزودی ساخت ساختمان جدید کتابخانه عمومی در این روستا با کمک نیکوکاران آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به درپیش بودن هفته کتاب و کتابخوانی از پیش بینی اجرای برخی برنامه‌ها دراین هفته خبر داد و اضافه کرد: عطرافشانی گلزار شهدا، عضویت رایگان در کتابخانه ها، برگزاری مسابقه کتابخوانی، خاطره‌نویسی و نقاشی با موضوع کتاب، برگزاری جشن گلریزان کتاب، راهپیمایی نمادین هفته کتاب و پیگیری نامگذاری یکی از میادین، خیابان‌ها یا بوستان‌های شهری به نام کتاب از جمله برنامه‌های این هفته است.

مجاهدی راد همچنین از ادارات و نهادهای فرهنگی گنبدکاووس نیز درخواست کرد تا ظرف یک هفته آینده برنامه‌های پیشنهادی ویژه بزرگداشت هفته کتاب و کتابخوانی را به این اداره ارسال نمایند.

عباسعلی مهاجر کارشناس مشارکت‌های عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی گلستان نیز دراین جلسه با اشاره به راه‌اندازی انجمن خیرین کتابخانه‌ساز در مرکز استان، از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی انجمن‌های مشابه در هر یک از شهرستان‌های گلستان خبر داد و گفت: این انجمن ها با حضور نیکوکاران راه‌اندازی خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.